AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.166

Motorbyte 320 till 330 lr 325?

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hej, satt och klurade lite.
Antag att man hittar en motor 2,5 eller 3,0 till sin bil.
Är det samma motorfästen och drivlina mellan dessa och 2,0:an?
Bilen i fråga är en 03:a
Vad skulle ett sånt motorbyte kosta om man lät ngn göra det åt en?
Gissningar duger också bra.

ngn som gjort liknande operation? Antar att man måste flytta med databoxar också.
Inga planer, men det kanske kan bli om det inte är alltför pilligt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
2,0 skall givetvis vara 2,2, eftersom den är det egentligen... 170hk varianten.
Håller med falsterbo här. Är det så att motorn inte behöver bytas är det väldigt mycket enklare att byta hela bilen än motorn.

Vorsprung durch freude am fahren
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Njae, alltså min motor är det inget fel på. inte än iaf.
Byta bil, nej svårt att hitta en likadan med rätt utrustning och skick.
Nu är ju dessutom i princip hela bilen utbytt plåtmässigt.
Försäkringsmässigt är det även gynnsammare att ha en "320"

har inga stora planer på detta, utan är mest nyfiken på hur stor operation det är. Beggade motorer är inte speciellt dyra.
Försäkringsmässigt kan det väl bli dyrt om de upptäcker att du har fel motor i (utebliven/nedsatt ersättning)? Tror att det är mindre jobb och inte mycket dyrare att hitta "rätt" 330 istället. Har dock inga svar på dina frågor. :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Okej, allt det där visste jag redan. Det var inte det jag frågade om.
Vi ställer om frågan:

OM det råkar vara så att ngn svetsat fast mina händer i ratten på just MIN 320, och det samtidigt råkar trilla ner en 330, eller 325 motor från skyn och landa mjukt bredvid bilen, hur mkt jobb är det då att byta den?
Är det samma yttermått på blocken? är det samma infästningar?
Vad skulle en verkstadsräkning hamna på (eftersom jag sitter fast i ratten kan jag ju inte byta själv.) mellan tummen och pekfinget?
Hur mkt behöver bytas? styrboxar? Växellåda?

Och nej, jag vill inte flytta med ratten till en 330, då jag är livrädd för att låta ngn mixtra med airbagen när jag håller i ratten. ;-)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är det vettigt att kompressorkonvertera en motorom gått 21kmil?
bm
120
bmw2Dbone
325i m-sport-06
Lyfter denna tråden! Undrar om det är möjligt att stoppa i en 330 motor i en 320 e46.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja det är möjligt. Det är "samma" motor bara olika borr/slag. Fysiska yttermåtten är nästan identiska. Skiljer kanske på någon liten del.

///BMW - Was sonst!
Jo
48
JoAx
320xd F31 -14
435i F33 -16 mppk

Kör hårt!

bara att byta, en 330 måste väl vara roligare? hade en 330 ci e46 för några år sedan , det är ju en fantastisk motor. Har ingen aning om vad som krävs för att få det att fungera, men va fan? hur svårt kan det vara? ;) Lycka till!
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Har gjort detta nyligen i min 325ti. Motorn var sliten så jag stoppade i en 330-motor istället. Ganska enkelt egentligen då det mesta är samma. Enda skillnaden för mig mot att byta till en likadan motor var att flasha om styrenheten med 330ins programvara.
Så ett jävla jobb att byta motor, men måste man ändå byta kan man lika gärna ta en 330. Kostar typ samma på skroten. Jag hade aldrig gjort det bara för att uppgradera bilen så att säga, men var tvungen att byta så det var ett lätt val!
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Tillägger att byta styrdon inte behövs. Gör du det måste ju nycklar och allt följa med från donatorbilen. Enklast är att lägga in 330:ins programvara i boxen. Tar 10-15 minuter med winKFP. Sålänge motorerna tillhör samma "generation" på motorstyrdonet är det plug and play.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.