AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.423

Vatten inne i beilen vart kommer det ifrån?

ma
76
martinmp777
318is -90
330iXT -03

Har upptäckt att det kommer in vatten i bilen, vart kan det komma ifrån?
det är på golvet på passagerarsidan

här kommer en bild (vet att det måste städas)
[URL=Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En vanlig bov i dramat är den tätning som sitter inne i dörren innanför dörrklädslen. Den är av något plastmaterial och sitter fast med butylmassa och kan släppa och då rinner inte vattnet som det ska. I mitt fall hade jag detta problem med bakdörrarna och en hel del vatten rann ut i nederkanten i glipan mellan dörrklädsel och plåt. Vattnet tar sig sedan troligen in i tröskeln via instegslisterna (dom det står BMW på) och från tröskeln finns det hål in i kupén där golvmattan svänger uppåt.

Något jag märkte var att efter tvätt eller kraftigt regn så var det väldigt mycket vatten som samlats på trösklarna. Kanske något du märkt också?

Finns flera trådar och teorier om detta om du letar.

Jag fick i alla fal mina dörrtätningar åtgärdade för ett år sedan och har inte haft några problem sedan dess.

___
//Ulf
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Jag har samma problem med min 328 coupe-95 Jag bytte fuktspärren innanför dörrpanelen men den var tydligen inte problemet...det läcker fortfarande in!=/ Jag har eftermonterat M-paket på min och jag "tror" att det läcker in antingen vid backspegeln eller sidokjolen.

Just på E46:an är det tydligen väldigt vanligt att det är fuktspärren i dörren som är boven, den som även programmer nämner i sitt inlägg=)
Sa
18
SammeJ
325i Sedan -91
Jag har samma problem med min 325a, jag hittade dock troligen boven härromdagen. Om man öppnar motorhuven och tittar öppen till vänster, ungefär motsvarande där passageraren har sina fötter, så finns det en liten kabelhärva som går in i bilen där. Och det såg inte särskilt tätt ut (gummitätningen satt löst t.ex). Så jag tog helt enkelt en 1,5 liters flaska med vatten och hällde på vindrutan vid passagerarsidan, och följde sedan vart vattent tog vägen, och mycket riktigt rann det ner och samlades där, och troligen ska det finnas någon drenering där någonstans, men skulle gissa att den är igenproppad med skit och att det är därför det inte rinner bort som det ska. istället kollade jag vart någonstans vattnet rann ner så det kom in i motorrummet, och så tätade jag lite lätt där med silikon, så att det nu rinner ner längs skåran vid motorhuven fram istället. Jag ska invänta nästa tunga regn så kan jag hålla er uppdaterade om hur väl det fungerade.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Det ska jag kolla på min! Skulle inte förvåna mig om det är problemet på min!...vattnet samlas nämligen på passagerargolvet! Ska ta och hälla lite vatten där på min direkt!=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.