|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag äger en BMW 525ix -93. Det verkar som om det har uppstått en luftläckage på min bil. Det är ett sugande ljud runt motorn på tomgång och när man vrider till trotteln häftigt så tvekar bilen en aning samtidigt som det pyser till. När man kör bilen märker man dock inte av någonting. I vanliga fall brukar detta vara resultat av dåliga vakuumslangar etc, men jag har verkligen ingen aning vilka slangar jag ska kolla efter. Något diagram på realoem hittar jag inte heller. Jag har bytt vakuumslangen mellan insug och BTR. Jag har även bytt en vakuumslang som gick från själlhuset till värmepaketet (!!!). När denna slangen (som var i dåligt skick) byttes började det suga luft från kupén via klimatpanelen. Ingenting har blivit bättre av detta. Det är även en spricka i en stor slang som sitter ansluten på slangen mellan insug och LMM. Denna slang försvinner ner under insuget mot motorblocket. Funktion? Är det någon som har en skiss över vevhusventilation / vakuumsystem på denna motor eller som kan tala om för mig vad som är inkopplat så att jag kan felsöka? MVH Carl | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, skisserna på RealOEM visar ju bara reservdelarna främst och inga system ihopkopplade - det är lite utspritt så man får pussla ihop olika skisser samtidigt som man tittar hur det ser ut i motorutrymmet. Slangen mellan insuget och LMM (gissar att den mer exakt sitter mellan gasspjället och LMM) är troligtvis för tomgångsregleringen. Du borde se en tomgångsmotor kopplad till denna slang (rund pryl med en elektrisk kontakt en två luftslangsanslutningar). Denna luftslangen leder en viss mängd luft (styrs av tomgångsmotorn) förbi gasspjället och in i insuget (men notera att det är uppmätt luft av LMM så luft/bränsle mängden blir ändåså korrekt). Länk Om jag minns rätt brukar ibland insugspackningarna på dessa motorer gärna börja läcka. Bästa vore om du kunde lokalisera närmare var det sugande ljudet kommer ifrån. Då det redan finns på tomgång så är det ju iallafall lite enklare (än om det bara uppstod när man körde). |
|
Hej! Jag har kollat lite mer och hittat slangen till tomgångsmotorn. Men sedan finns det ytterligare en slang som försvinner in under insuget och som det är svårt att se var den tar vägen. Den sitter väldigt nära motorblocket i alla fall. Beträffande insugspackning, är det packning mellan cylinderhuvud och insugsgrenrör du avser? Det som förbryllar mig mest är vakuumslangen till klimatanläggningen som gör att det susar därifrån så snart man inte trottlar upp motorn ordentligt. :) Varför vill man koppla vakuum till värmeanläggningen? |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
>Beträffande insugspackning, är det packning mellan cylinderhuvud och insugsgrenrör du avser? Ja, precis. Men vid närmare eftertanke så tror jag inte dessa motorer läcker oftare vid insugspackningarna än någon annan. Men när du nämnde ett visslande ljud så bör dessa även vara kandidater för att kunna orsaka detta. Länk Har tyvärr inga svar på dina övriga frågor då jag inte kan dessa motorer särskilt bra. Men här är tex en annan tråd där det diskuteras liknande saker du är intresserad av. Länk |
| Startgas brukar fungera klockrent att hitta tjuvluft med, sen är väl värmepaketen vakumstyrda på BMW. | |
|
Hej Som smurfsebbe säger, spruta lite startgas runt dem ställena det troligtvis läcker och kolla om motor går upp i varv, har du inte det går också bra med vatten men då går den ner i varv(dok inte hinkar med vatten). Lycka till mvh Marcus |
|
|
Hej! Jag har försökt med startgasmetoden på tidigare bilar, men min erfarenhet är att läckan måste vara stor för att man skall märka någon skillnad. Nu har jag pluggat slangen till värmepaketet iaf (så att man slipper få tinnitus) och bilen går klart bättre. :) |
|
|
Angående det sugande ljudet i kupén, kolla i min gamla tråd. Där finns info om vilken del du ska beställa. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.