|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en väldeliga problem med motorlampa som vägrar slockna. Har haft min 530-02 inne på en icke aukt verkstad som fick bärga bilen. Då fick dom byta bränslepump och nån plastbit på insuget som mer eller mindre hade exploderat. Motorlampan lyste ändå! Ner till BMW, som då såg att fel på avgasvärdena, bytte lamda och vevhusventilation med fortsätt lysande lampa! Dom hittade då en spricka i insugningsbälgen (?). Lampan slocknade!!! Körde dom 7 milen, som vi har enkel väg till verkstaden, körde hem, kom nästan hem då tändes lampan igen!!! Ner med bilen igen, hyrde en bil, åkte hem. Aukt verkstaden ringde och sa att det var en plugg som saknades. Dom monterade den, körde dom 7 milen, hämtade bilen, o ja ni förstår naturligtvis tändes lampan igen vid hemkomst!!!!!!!!!!!!!!! Bmw vet inte vad dom ska göra nu!! Totala kostnaden för endast rep, är nu uppe i ca 20.000sek, o vad har jag fått, jo en ny bränslepump och att vi kan alla hålor som är på vägen till verkstaden!! Kan det vara så att det är nån typ av Bermudatriangelen här i Sunne, så att motorlampor tänds här i området?? Är det någon som har någon som helst ide vad det kan vara?? | |
|
Bor du nära eller passerar en radarmast för flyg eller något liknande med stark elektromagnetisk strålning?? Har varit med om liknade med nya volvobilar de blev utstörda av radarmaster till flyget och försvaret,men då var man typ 100m ifrån. Nu tror jag inte på denna teori eftersom bilen gick bra innan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hej du mästerservitör. Man byter knappast bränslepump för att motorlampa lyser, den byter man när bilen stannat. Spricka i insugningsbälgen är väl ett standardfel på M54, blir ett visslande ljud då har jag för mig. Kan förmodligen tända motorlampan pga felaktiga värden i mix luft bränsle som hamnar utanför sitt reglerområde. Motorlampan låser bilens adaptionsvärden till fasta värden konstaterade jag när min ena kamaxelgivare gav upp och de styr insprutningstiderna som efter 78 felgivade strulade insprutningen o hamnade utanför reglerområdet. Motorlampan kan släcka sig själv om bilen i några "cykler" inte hittar nått fel som gör att den felreglerar. Här har det nog bytts en å annan pinal i onödan är jag rädd för. Är ju lite knepigt , men undrar vad som är grundorsaken vad hände från början egenligen, nått får systemet att inte reglera som det ska tjuvluft tex som jag gissar var orsaken och ev kan vara nått som inte är tätt fortfarande. LMM mätaren kanske fått sig en törn möjligen ?? Men hur går bilen för övrigt ?? (Är i Sunne 18-19 frykenst./kalevala.) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.