|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, med tanke på allt bmw folk här så tänkte jag be om lite råd om vad man ska kolla på dessa som begagnade. Läste guiden att toppen är lite klen, men borde finnas mer, isf vad? Bilen jag kollar på är Länk Det kanske finns någon som vet hur den är tom. Gör ju inget om det är små fel, men man vill samtidigt inte ha en rishög. Hur mycket hästar kan den tänkas ha? Vore ju trevligt o få en gissning så man har ett hum. Hoppas det var en okej fråga i övrigt Mvh | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, förutom de generella E34 typfelen som listas i guiden så kan jag inte komma på något mer som är typiskt för 535i. Toppen/topplockspackningen kan behöva sig en renovering vid typ 20000/25000 mil, annars är motorn otroligt hållbar. Men ovanstående bil är ju kraftigt modifierad så de vanliga reglerna kring motor och drivlina känns inte helt applicerbara här. När det gäller effekt och övriga frågor så skall du fråga byggherren då han bör kunna svara på alla dessa detaljer (det är i första hand laddtrycket som avgör vilken effekt du får och det är inte angivet). Toppeffekten är enligt min mening inte det mest inressanta, du ser otroligt mycket merav karaktären genom att titta på en vridmomentskurva. Finns en sådan för denna motor är det klart det bästa. Info som laddtryck, flödeskarta för turbon, rekommenderat oktantal, estimerad/mätt insugstemp etc är bra att få om detta finnes för att få en översikt på bygget. Notera att Bilprovningen kan ha åsikter om fördragna (dock en ihopkopplade) rör och delvis eller helt monterade turbo och laddluftkylare och dylikt. Men blanda ihop begreppen "jag har besiktigt flera gånger utan problem" och "det är inte tillåtet", troligtvis går det alldeles utmärkt att besikta bara tillräckligt mycket är bortplockad men "tillräckligt" är en tolkningsfråga. Däremot lät 13000 billigt för en 535i med turboladdning. |
|
Okej, tack för tipsen. Ska ev åka upp o kolla på den på söndag, dock en person som hade första tjing på den på lördagen så får väl se. Det går ju alltid kolla, det är en import iaf så det kanske påverkar priset även det låter lite billigt. Man vill ju inte köpa grisen i säcken :) O ang besiktning så hade jag koll på det, men det brukar alltid lösa sig på ett eller annat vis. |
|
|
Det du ska kolla upp med ägaren är om blocket är oringat. Samt vad han kör med för toppackning. Det ser heller inte ut att vara något supersnik bygge då det iaf sitter en IC. Effekten är ju lite svår att gissa då han inte skriver vilket laddtryck han kört med. Men säg runt 400 kanske? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.