AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.699

Audi diesel: Long life service eller inte?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tänkte serva en Audi A2 diesel. Det ska göras en long life service som räcker ca 3000mil.

Hörde sedan om en verkstad som rekomenderade att man istället gör en "vanlig" service var 1500mil istället med "vanlig" olja.

Enligt dem hade flera råkat ut för att long life service oljan "koagulerade" efter en tid.

Några erfarenheter?
VAG bilar använder special olja (oftast Castrol LongLife III på INTE alltid...), nån verkstad menade på att byter du till vanlig olja eller kör "motordialys" får du enorma mängder dynga som lossnar etc etc mycket snack och lite verkstad som vanligt tror jag...

Kört 15000 med Long life olja och 3000 mils intervaller utan problem med min VW T5:a dock tröttnade jag rejält nu när jag klagat om att 3000 mil intervallet bara blir 1500 på riktigt men nu sist plingade den redan efter 1100 mil så jag kollade på en annan frifräsande verkstad och mionsann trots VAG verkstads försäkringar om att dom ställde den på Longlife 3000 mil så stod den på 1500mil... slarv eller "jobb skapande".. vilket som är dom färdiga med den bilen på den verkstaden....
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok, tack för info. Intressant att man kan ställa om serviceindikatorn.

Någon som kan rekommendera mig att välja long-life eller "Traditionell" service?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
"Short-life" är inte att rekommendera. Byt olja var 1.500 mil så håller den. Problemet med VAG-motorerna är att de inte har så stor oljevolym jämfört med t.ex. BMW vilket gör att oljan blir mer sliten på kortare tid helt enkelt.

M V H
Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.