AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
914

Att sälja eller icke sälja...

Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Jag köpte mig en halvrisig 750 e32 i höstas för att ha som projekt till våren.
Den fick "bara" en tvåa på HC dagen innan jag köpte den.
Tänkte fixa upp den till nästintill originalskick med lätt sänkning + vita blinkers.

Sagt och gjort så var det tills slut dags för besiktning.
Det visade sig bli en riktig mardrömsresa.
En kylarslang brast 50 meter innan Bilprovningen, och det är ju inte så roligt 8 mil hemifrån. Dessutom var det en slang som hade mindre diameter i ena ändan och större i den andra.
Jagade slang i fyra timmar och tillslut hittade jag lite skarvar och fick till det.

MEN, väl inne på besiktningen så hade under de 8 milen till Bilprovningen hunnit bli oljeläckage, vindrutespolningen slutat fungera, en baklampa som fick för sig att lägga av inne (!) i besiktningshallen och diverse andra småsaker.

Men nu till saken, jag hade kunnat fixa alla dessa fel, men student som jag är har jag inte direkt mycket över varje månad.
Kostnaden skulle bli ca 10 000 för bland annat ny ruta, fjäderben, olja m.m.

Det jag undrar över är om det är mycket efterfrågan på e32 delar ifall man skulle sälja i delar. Jag har ju själv köpt mycket begagnade delar och det kan ibland vara knepigt att hitta rätt delar.

Till saken hör att jag redan lagt ner ca 10 000 exklusive inköpspris och lätt över 200 timmar. Bland annat 40 timmar endast på insugen.

Alltså; ska jag sälja i delar eller som reservdels bil och hitta någon annan 750 e32 i framtiden som är lite finare från början?

Ber om ursäkt för ett långt inlägg.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Om man har lite halvtaskigt med pengar - varför köper man sig en risig E32 med en V12 under huven från början?

Jaja, det kan väl kvitta, men lägg ut annons så får du ju se. Då det är en -89 så är det kanske inte lika stor efterfrågan som på en -94.
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Det var som sagt tänkt som ett projekt, det var bara den här sista smällen som känns jobbig i plånboken.
Sen hade det känts roligt att rädda en e32 från skrotdöden, men nu blir det mera "offra en för att kanske rädda fem".
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Varför ifrågasätta folks ekonomi? Det är väl inte riktigt det han vill ha som svar kan jag tänka mig.

Ang. efterfrågan på E32 delar så är det mindre än vad det är på ex. E34 delar men många delar på E32 och E34 är desamma och då är efterfrågan rätt bra. Men räkna lite på vad du kan få ut i delar mot vad du kan få för hela bilen? Eller så låter du den stå nåt år tills du har råd! :)
Finns en tråd om att kränga E32-delar: Länk
Verkar ju inte helt lätt...

/Magnus Oldberg
Bostongurkan: Länk
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Jo jag har funderat lite på det där att sälja hel eller delar.
Som den står nu tvivlar jag på att jag ens får den såld som hel bil.
Det som känns jobbigt att sälja den är att den är ju sån underbar bil!
Går fint i motor och låda men kan inte köra pga rutan...
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Svårt läge. Enda trösten är väl att man alltid förlorar massor med pengar på bilar, hur man än bär sig åt. Gör det som känns bäst.

Har du plats och tid så kan du ju fortsätta renovera den, i den takt din plånbok tillåter. Trots allt, det måste ju vara värt en del att ha tillgång till att mecka med en gammal 7-serie:D

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På Blocket annonserar en i Göteborg som säljer piratrutor till E32 för 995:- har jag för mig. Så det är ju inte så farligt, sedan får du lära dig att byta ruta själv. Visserligen inte originalruta, men då kan du få den besiktigad.

/Mats J
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det går säkert att sälja den i det skick den är (om den inte är allt för sunkig förutom besiktningsproblemen) om det dyker upp rätt köpare. Priset spelar ju roll med.
Själv blir jag sugen, men har för många bilar just nu.. (som vanligt)

______

Fotointresset www.flickr.com/photos/fredrikrangert/
Bm
82
Bmw_Olof
750iAL -89
Har lagt ut den bland annat här på PowerBörsen, får se om det ger något resultat.
Annars blir det nog att följa Mats råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.