|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Tycker det vore intressant med lite tankar och tyckande från er här på AP. Vi fick en sten i taket från en illvillig person som stod på en viadukt och det resulterade i lite fula märken i lacken i taket. Det verkar tack och lov inte ha blivit en buckla utan bara ett antal jack. Ett djupt som "antagligen" inte gått ner till plåten och ett antal (ca 5 st) som går ner ett antal lager i lacken. Försäkringsbolaget har gett grönt ljus för omlack och kostnaden blir inte så stor för min del pga tredjepartens inblandande. Jag var hos BMW och pratade igår och han ansåg att det förmodligen var bättre att använda lackstift i skadan. Jag är dock lite orolig att det ska resultera i problem framöver. Å andra sidan, det vore skönt att slippa en omlack med allt vad det innebär i form av tid och jobb. Tyvärr har jag ännu inte haft tillgång till kamera och bil samtidigt så det finns inga kort på skadan, men utifrån min kortfattade beskrivning, hur hade ni resonerat? Omlack av tak eller lackstift? Färgen är monacoblå om det påverkar beslutet. Mvh Wiberg | |
| Jag säger definitivt omlack. Jag skulle inte ens överväga lackstift, det blir aldrig riktigt snyggt. | |
|
Jag lider med dig. Med tanke på att bilen är så ny skulle jag absolut köra på en omlackering, speciellt om kostnaden kan hållas nere som du skriver. Jag råkade skrapa i min bakskärm på 328:an väldigt ytligt, efter lite polering och vaxning syntes i princip ingenting. Med tanke på ålder (-96) så var inte en omlackering aktuell på den bilen. En vinter senare så var det ändå en liten bubbla med rost under precis bredvid skadan pga att lacken släppt från plåten. Sen är det väldigt svårt att göra snygga lagningar med lackstift, känns mer som något man använder för små stenskott på huv/front. |
|
|
Svårt beslut. Testa med lackstift först och se om det blir bra. Omlack innebär ju alltid en stor risk för nyansskillnad jämfört med resten av bilen. |
|
|
Jag tycker du kan nöja dig med lackstift om du har solidlack men omlack om du har metallic. Solidlacken kan slipas med våtslip och rubbing så det blir riktigt bra, kanske kan du lämna in till en firma som gör det. |
|
|
Tack för bra input! Enligt killen på BMW var det inte så stor risk för nyansskillnad i och med att taket är i en annorlunda vinkel och ljuset ändå faller annorlunda jämfört med övriga ytor. Rätt eller fel kan jag inte bedöma, men det låter onekligen som en rimlig poäng. Däremot var han mer orolig över att det var en stor, "plan" yta som skulle lackas och att det kan innebära problem med jämnheten i lacken. Jag är framför allt sugen på att sänka andrahandsvärdet så lite som möjligt. Jag vet att BMW själva hade gnällt på om det blir en halvsnygg lagning med lackstiftet medan min erfarenhet när jag sålde förra bilen nyligen är att de inte bryr sig nämnvärt om omlackade ytor i sin värdering. Trots att den bilen till slut blev lite lapptäcke pga rostskador så nämndes det inte i deras värdering. Fortsätt gärna med era goda idéer! :) Mvh Wiberg |
|
|
Wiberg: Tycker att kostnaden är ganska avgörande.. Kommer Du undan med ett par tusenlappar i själv risk skulle jag inte tveka utan lacka hela taket.. Fick jag betala hela kalaset själv skulle jag testa med lackstiftet och se om resultatet är acceptabelt.. men... Du har ju en jättesnygg E90 som nästan är ny.. lacka taket! |
|
|
>Omlack utan tvekan. Bilen är såpass ny så jag skulle aldrig acceptera en lackstiftslagning. En lackverkstad som tvekar för resultat med att lacka om ett tak, skulle jag dock inte anlita. Leta upp ngn annan. Vet inte var i landet du befinner dig men jag kan rekommendera RM bilservice i Danderyd om du håller till i sthlm. De bytte ut halva min bil nyligen och resultatet är fantstiskt. |
|
|
Jag lutade redan tidigare åt omlack och ännu mer nu när jag läser vad ni skriver. Uppskattar verkligen era svar! Jag bor i Göteborg och det var hos Bilia (BMW) Group på Mölndalsvägen jag var och visade upp bilen. De har fått sköta lackjobben innan och skött sig nästan helt utan anmärkning. Alternativet nummer ett antar jag är Wölkes som jag ännu inte har testat. Har hört gott och ont om båda alternativen.. Mvh Wiberg |
|
| Tänk dock på att BMW GBG inte har någon egen lackverkstad, dom anlitar 3 st olika fristående lackfirmor. | |
|
Nu vet jag inte hur du pass pedant du är men jag skulle ej kunna sova på nätterna om jag skulle dutta med lackstift på bilens tak :) Jag skulle hellre satsa på att lacka om taket och eftersom du har så pass ny bill tror jag knappt att det blir nyansskillnader så länge lackeraren använder rätt lack med bra kvalite och gör ett bra jobb. Nackdelen blir väl att du blir av med bilen under en tid! OBS OBS OBS!! Glöm ej att dokumentera bilens skick ifall du lämnar in bilen på verkstad för att där kan det hända allt möjligt! Lycka till! BMW M-POWER |
|
|
hej, Tråkigt med skadan men det går att lösa med lackstift. Dutta i med färg, slipa, på med färg och slipa, sist så polerar du hela taket. Viktigt är att du fyller hela skadan med färg lite åt gången men i flera omgångar. Har gjort sådanna lagningar förr på motorhuv och en stor repa på en dörr. Vet ej vad försäkringsbolaget säger men fråga om du kan prova laga och skulle det misslyckas så vill du omlackera. Tak är relativt bra att omlackera, du har en ny bil så matt i lacken är den inte samt att det är svårt att se nyanskillnad mot någon annan karossdel med dörr är det mycket värre. Lycka till, //glidarn |
|
| Väldigt, väldigt svårt att bedöma utan bilder. | |
|
Jepp, förstår att det är svårt att göra en rättvis bedömning, men jag hoppades på (och fick!) några goda tips och idéer trots avsaknad av bilder. Har tyvärr inte möjlighet förrän möjligen på torsdag att fixa bilder. Därför fick det bli en fotolös tråd. Bra svar än så länge! :) Lite svar på sådant jag har missat att besvara: flashg>> Det är metalliclack, det glömde jag skriva. Så jag sätter upp din röst på omlack! :) stockbroke>> Ungefär så resonerar jag också. Och i det här fallet kan man utelämna kostnaden som faktor. Macckan>> Visste inte att det var tre olika! Det låter som att det är svårt att dra några slutsatser utifrån tidigare lackjobb. GINO>> Inte överpedantisk, det är jag inte. Det är vår bruksbil och därför har jag fått göra vissa kompromisser. :) Men jag stör ihjäl mig på märket på taket och hade förmodligen tänkt mindre på problemet om det blev omlackat. mha>> Bra tips, tack för det! Får överväga om jag tror att jag lyckas med en liknande operation eller om jag bara ställer till det.. Mvh Wiberg |
|
| BMW Göteborg använder någon lackfirma över gatan, har glömt namnet på den, men de behövde två månader på sig för att lacka en huv. Måste du gå via BMW för att få lackeringen? | |
|
Jag är inte säker på vilka alternativ jag har. När jag pratade med försäkringsbolaget direkt efteråt nämndes bara Wölkes eller Bilia Group. Jag har använt mig av Bilia Group innan och har inte haft anledning till att vara missnöjd med själva lackjobbet. Kan alltid höra med försäkringsbolaget vart jag kan vända mig. Några tips i Gbg-området på lackfirmor? Mvh Wiberg |
|
| Ja, det blir som sagt svårt att gå på tidigare erfarenheter. Men Bmw bör dock anlita rätt seriösa firmor för att kunna hålla kvalitén uppe så att detta inte händer igen. Min bil blev lackad av Magno i gamlestaden. Fick dock ett hårstrå i lacken på luckan men efter ett snabbt återbesök polera dom bort det. | |
|
Hej, På gott och ont så blir det omlack av taket. Bokade tid idag och lämnar in bilen i augusti för detta och ny mjukvara till I-driven. Mvh Wiberg |
|
|
Lycka till. Tappa inte nybilskänslan nu bara för detta! Lacka om och glöm bort. Min nya BMW Cabriolet: Länk |
|
|
Lacka om! Har fått en stor sten i taket på E60 precis över vindrutan vilket gav en buckla och en djup repa. Bara att lacka om. Det är ingen skillnad alls mot resten av bilen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu finns det ju Diteccenter som kan lägga igen stenskott med "lackstift! på en huv och polera ihop, så att det inte syns och det borde vara en metod som även går att laga din skada med. Men en omlack är väl de allra flesta fall att föredra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.