|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har kört bilen i snart 800 mil, den har nu gått 24200mil. Var ute idag och rullade med släp när tempmätaren stack iväg till rött. Jag stannade givetvis. Efter bogsering hem kunde jag konstatera att det bubblade i expansionskärlet. Jag kände på slangarna till kylare samt "pumpade" men det kändes inte som att det fanns något vatten i dom. Jag började fylla på vatten och lufta då det började bubbla i expansionskärlet igen, se: Länk . Motorn går bra, inget vatten i oljan, det verkar som att vattnet inte kommer fram till kylaren. Kan det vara så att en fungerande termostat kan få fnatt och stänga trots att den är öppen eller är det någon som har något annat förslag? Jag ska börja riva i skiten imorgon så snabba svar uppskattat. Tackar på förhand //P Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 | |
| termostaten kan helt enkelt vara sönder så att den inte öppnar eller så kan du ha ett veck eller för tvär böj på en slang. | |
|
Trasig vattenpump. MVH Sakke |
|
|
Hej. Detta är vad jag har kommit fram till. Det bubblade i expansionskärlet antagligen därför att det fanns luft i systemet. Antagligen byttes kylaren strax innan jag köpte bilen och därefter luftades inte systemet på rätt sätt. Detta tror jag därför att kylvätskenivån har minskat hela tiden jag haft bilen, dessutom så var det så mycket luft i systemet så att jag ett tag trodde att det inte fanns någon vätska alls. Jag testade iallafall med att fylla på och lufta. Efter detta blev det provkörning. Jag kunde därigenom konstatera att vattenpumpen och termostaten fungerade. Toppackningen uteslöt jag också för att dels slutade det bubbla i expansionen och dels var både olja och avgaser normala. I och med att jag nu hade nästan enbart vatten i systemet beslöt jag mig för att byta remmarna. När dessa var av kunde jag känna lite glapp i vattenpumpen också. Sagt och gjort, det blev att hämta en ny vattenpump med. Allt monterades efter konstens alla regler. Jag passade även på att ge spännhjulen lite nytt fett efter tips från Hasso (tack så mycket). Luftning påbörjades när luftningsnippeln på termostathuset gick mitt av. En ny nippel införskaffades (trodde jag, det visade sig vara enbart en plugg). Idag luftade jag systemet och kommer att fortsätta lufta lite imorgon med. Tack vare Hassos tips om spännhjulen hade det underliga rasslet från motorrummet försvunnit. Helt underbart, nu strömmar enbart ljuv musik från motorrummet. Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.