|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att planera ett bygge jag ska göra i en e39 sedan inom en framtid och har lite problem jag håller på att tackla så gott jag kan. För att det inte ska bli missförstånd så har jag ej köpt någon bil att bygga i än. Här är en bild på det mest relevanta som jag har tänkt stoppa i bilen. Länk Då jag aldrig byggt ljud i en e39 så tänkte jag höra efter bra tips då det mesta jag läser om e39 är mindre omfattande och enklare ljudbyggen. Jag har tänkt ha musiken ifrån en dator som ska in på bilens ibus system för att kunna styras från HU och Ratt. ljudet från datorn antar jag att jag kommer få löda in på bilens bandar enhet för att få stereo, men hurdan blir då ljudkvaliten? går det att lösa på bättre sätt?) Vad jag förstått utgår alla e39ans ljudpaket från bakluckan och vilket ljudpaket det sitter i bilen kommer inte att spela någon roll? Jag tänkte skaffa mig en ljudprocessor för att få en så ren ljudbild som möjligt då det blir knöligt att få orginalstereon att åstakomma något dylikt med totalt 13st högtalare. med denna löser jag även problemet med lågnivåer. Har egentligen mängder med frågor men testar lägga upp en tråd å se vad det blir för feedback på själva ideen och vad ni tycker om dom komponenter jag planerar sätta i bilen. /Martin | |
|
" ljudet från datorn antar jag att jag kommer få löda in på bilens bandar enhet för att få stereo, men hurdan blir då ljudkvaliten? går det att lösa på bättre sätt?)" = Om du kör med processor så kan du väl mata den med ljudsignalen direkt istället!? "Vad jag förstått utgår alla e39ans ljudpaket från bakluckan och vilket ljudpaket det sitter i bilen kommer inte att spela någon roll?" = Nej inte eftersom du ändå kommer ersätta allt utom HU. "Har egentligen mängder med frågor men testar lägga upp en tråd å se vad det blir för feedback på själva ideen och vad ni tycker om dom komponenter jag planerar sätta i bilen." = Jag tycker du skall skippa högtalarna i hatthyllan eller de i bakdörrarna , det räcker med en uppsättning bak och skippa GAS steget. Produkterna i sig förövrigt har jag ingen erfarenhet av men det är ju bra märken så det kommer säkert låta bra. |
|
|
" ljudet från datorn antar jag att jag kommer få löda in på bilens bandar enhet för att få stereo, men hurdan blir då ljudkvaliten? går det att lösa på bättre sätt?)" = Om du kör med processor så kan du väl mata den med ljudsignalen direkt istället!? Då undrar jag hur det fungerar det då med orginalstereons volymkontroll? "Vad jag förstått utgår alla e39ans ljudpaket från bakluckan och vilket ljudpaket det sitter i bilen kommer inte att spela någon roll?" = Nej inte eftersom du ändå kommer ersätta allt utom HU. Det är alltså ingen idee att ha kvar något steg eller dsp över huvudtaget? Ligger orginalstereon på runt 15wrms eller? "Har egentligen mängder med frågor men testar lägga upp en tråd å se vad det blir för feedback på själva ideen och vad ni tycker om dom komponenter jag planerar sätta i bilen." = Jag tycker du skall skippa högtalarna i hatthyllan eller de i bakdörrarna , det räcker med en uppsättning bak och skippa GAS steget. Produkterna i sig förövrigt har jag ingen erfarenhet av men det är ju bra märken så det kommer säkert låta bra. Anledningen till att jag vill ha i dörrarna bak är för att jag dem liggandes hemma och för att jag inte tycker att jag får tillräckligt fyllig midbas från endast ett kittsystem. (och då är mtx txc5.1 absolut inget B-kitt) Vad skulle vara nackdelen med att bygga dit ett par högtalare i bakdörrarna förutom att jag blir av med bakdörrarnas handskfack. Jag har nog fått tag på en 6.1kanals ljudprocessor nu, så fasfel och tidskomp problem kommer du den att lösa. /m |
|
|
1=Om du köper den processorn du har i din systemskiss så styr du volymen med den medföljande fjärrkontrollen , volymen på HU skall alltid stå på 2/3-3/4 av full volym. 2= Nej egentligen inte och utefter din systemskiss så behöver du ju inte använda originalsteg osv heller.Effekt i originalradion vet jag ej men det är ändå inte intressant i ditt fall. 3= Montera gärna i bakdörrarna men strunta då i hatthyllan , du vill ju absolut inte ha mer ljud bak än fram eller? Vilken ljudprocessor har du kollat på? PXA-H650 har 4-kanals fullrange+sub eller 2 kanaler diskant+2kanaler mid+2kanaler rear(fullrange)+sub utgångar |
|
|
Kan någon utveckla " ljudet från datorn antar jag att jag kommer få löda in på bilens bandar enhet" Har själv liknande funderingar men inte hittat någon info om detta, går det att öppna orginalstereon och hitta lämpligt ställa att mata in linesignal? /AGW |
|
|
Ok i värsta fall får jag styra volymen med fjärren. Iof har du faktist rätt om att ljudbilden det är dumt med både bakdörr å hatthylla, isf får det bli dubbla kitt i framdörrarna. Processorn borde väll klara av fullrange på alla outputs den har? utom subben då.. AGW, ifall du går in på gör det själv och läser om "Installation av PC i bilen med hjälp av IBUS Adapter" så står det någonstans där hur du gör har jag för mig. /m |
|
|
Läs igenom manualen för processorn som finns på alpines hemsida så får du klart för dig hur den funkar(så förstår du varför volymen skall ändras på processorn och inte på hu) , 2 kit i framdörrarna är ju aldrig fel men då bör de vara av samma modell och skall du bygga om dörrsidorna så pass mkt så montera då 6.5" kit istället för 5.25" kit så du får bra midbas , koaxialerna du har i din systemskiss tror jag du klarar dig utan , systemet kommer kunna spela ordentligt högt ändå om du bygger/monterar allt rätt , det du kan göra är att köra mtx kittet på ditt t4004 och dela detta aktivt i processorn sedan kör du ditt gas-steg på t152s kittet i bakdörrarna passivt delat imellan diskant och midbas och sedan aktivt bort delad bas i processorn då använder du alla utgångar på processorn optimalt dvs front1 till diskanterna fram , front2 till mellanregisterna fram , rear till kittet i bakdörrarna och sub till basen i bak. Detta tror jag skulle ge bäst ljud för dig med de grejorna du har. |
|
|
Jajjemen förstår varför den vill ha volymen skall ändras på processorn. Anledningen till att jag vill ha just dessa kitt och inte 6.5 är att jag har dem liggandes och mtx txc5.1 är ett jävla bra kitt som jag fått rekomenderat från folk som fanns på EMMA(lazzats forum innan dom stängde de) Mtx txc5.1 rockford t152C och rockford delningsfilter å diskanter T1 (alltså inte middarna även om jag kan få tag på dem) Har bestämt mig för att skippa bakdörrarna tillsvidare nu. "Problemet" jag har med ljudet just nu i min e36a, är att på "hög" volym så blir min mtx diskant lite väl skrikig, och dom orkar inte riktigt driva på med midbasen hela vägen upp. Jag antar att det är steget som inte orkar skicka på tillräckligt med effekt så mina lösningar jag funderat ut är. 1. Ett till kittsystem fram + Får mer midbas och diskant så de mtxarna inte behöver jobba lika hårt. - Kostar pengar då ja måste köpa middar, måste bygga om framdörrarna. 2. Bi-amp på Mtx kittet. ? Hur fungerar det rent tekniskt, jag får inte ihop det.. Delar middar o diskanter på 25wrms utan bi-amp? Och får 25wrms var vid bi-amp, eller gör man det endast för att lättare kunna kontrollera volym och filter på elementen.? 3. Brygga Mtx kittet + Middarna får lite mer effekt och klarar förhoppningsvis av att spela lite högre utan å tappa kontrollen. - löser antagligen inte problemet med skrikig diskant? 4. Köra mtx kittet, o rockford T1 diskanterna fram. + Behöver ej bygga om då det finns plats för 2 diskanter fram, samt inget behöver inhandlas. - middarna kommer antagligen inte spela bättre. Ursäkta ifall jag har 1000frågor hewi och du verkar vara den enda som vill svara på dem,(blir väldigt glad) men detta forum är bra då det inte är så mycket spam i trådarna(Y) Jag försöker faktist läsa mig till det mesta innan jag frågar men det är en stor djungel att hitta rätt. |
|
|
"Anledningen till att jag vill ha just dessa kitt och inte 6.5 är att jag har dem liggandes och mtx txc5.1 är ett jävla bra kitt som jag fått rekomenderat från folk som fanns på EMMA(lazzats forum innan dom stängde de)" =Jo jag tvivlar inte på att kittet är bra men en 5.25" ger inte lika mkt midbas jämfört med jämförbar 6.5" så är det bara och om du tänkt lägga ned jobbet att bygga om dörrarna fram så tycker jag absolut det är värt att satsa på 6.5":are istället! "Problemet" jag har med ljudet just nu i min e36a, är att på "hög" volym så blir min mtx diskant lite väl skrikig, och dom orkar inte riktigt driva på med midbasen hela vägen upp." = Körde du dom on-axis eller off-axis då? Har du provat att köra dem fasvända? Om jag vore dig skulle jag börja med att köra mtx kittet i framdörrarna(på original platserna) på 4004 steget kopplat på utgång 1+2 på processorn och aktivt delat i denna dvs 2-kanaler på steget till diskantern och 2-kanaler till middarna.Om diskanterna låter bäst on-axis så montera dem i uttagena vid backspeglarna och låter de bäst off-axis så montera dem i uttagena på dörrsidorna , dämpa också plastlådan till middarna som sitter i dörrarna med bitumenmatta. Sedan skulle jag kört rockford kittet i hatthyllan med passiva filtren drivna av GAS steget kopplat på rear utgången på processorn och delade vid runt 120Hz i denna. Bas+steg kopplade på sub på processorna delad LP+HP i denna. |
|
|
Precis så hade jag tänkt göra till att börja med. Upptäckte idag när jag rev ur gamla steren att orginaldiskanterna på e36an fortfarande spelade så det måste ju till störstadel varit dessa som distat sönder när volymen blivit högre. Får testa hur diskanterna låter bäst men dem ska tydligen fungera bådeoch enligt instruktionspapper jag fått med, beroende på hur man ställer in delningsfiltret. Som jag förstår det så finns det 2st förinställningar på processorn så då jag jag kanske köra olika delningar på framsystemet på dem båda ifall jag har tur. Då kan jag enkelt ändra iställningarna mellan spela djupt med framsystemet och höja delningen om dom behöver spela högre volym. Räcker det att jag delar allting i processorn, eller bör jag använda kittdelningsfiltret & biampa igenom det. kan ju dela både på processor, steg och passivt kittfilter. Enklast är väll att bara köra "raka rör" in i processorn och dela allting därifrån. |
|
|
"Räcker det att jag delar allting i processorn, eller bör jag använda kittdelningsfiltret & biampa igenom det. kan ju dela både på processor, steg och passivt kittfilter. Enklast är väll att bara köra "raka rör" in i processorn och dela allting därifrån." =Dela framsystemet helt aktivt i processorn , det finns ingen vits med att använda det passiva filtret när du har en slutstegskanal per högtalare. "Upptäckte idag när jag rev ur gamla steren att orginaldiskanterna på e36an fortfarande spelade så det måste ju till störstadel varit dessa som distat sönder när volymen blivit högre." =Garanterat det som förstörde ljudet! "Får testa hur diskanterna låter bäst men dem ska tydligen fungera bådeoch enligt instruktionspapper jag fått med, beroende på hur man ställer in delningsfiltret." = Ja testa själv istället , vad som står i instruktionsböckerna går inte att lita på till 100%. |
|
|
Hur har det gått med installationen? Har du processorn redan? Annars finns det även ett alternativ att köpa ett bättre ljudkort och koppla det direkt till slutstegen istället. Det kommer att ge dig bättre ljud än att köra genom processorn. Dock så tar det lite mer tid att ställa in och konfigurera om du vill köra tidskomp och liknande. För att köra tidskomp behöver du ha en lite kraftfullare bilcp. Om du kör allt genom PC:n kan du köra volym och allt genom den och kan använda dig av rattknappar och allt. Du har inte funderat på att ta bort huvudenheten helt och sätta in en 7" touch screen istället? Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.