AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.668

Byta Xenon till vanliga

Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
Har sökt lite på forumet men har tyvärr inte hittat någon som har försökt sig på att byta från xenon till vanliga lampor.
Min bil var åkte på en 2:a på besiktningen då mina xenon var eftermonterade utan nivå reglering. Köpte bilen 1 år gammal utan vetskapen....
E46 -01 Så nu är det bara att byta tillbaka eftersom nivå reglering verkar lite klurigt. Bilen ska säljas oxå så jag vill inte lägga ner för mycket pengar på den.

Är det något man kan göra själv?
Hur är konverteringen till xenon utförd? Är det bara xenonlampa i halogenstrålkastare så är det ju bara att ta bort lampa och drivdon och sätta i en halogenlampa igen.
Är hela strålkastarna utbytta så blir det ju till att byta tillbaks hela dem.

Alltså har du projektor på halvljuset nu?
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
ja du hur vet jag det? Jag kan reglera Xenon höjd med en knapp på vänster sida. Säger det dig något?`
Som sagt jag var ovetande om att det eftermonterat. Det trodde inte grabben på besiktningen...
Hur ser halvljusstrålkastaren ut? Är det en reflektor lika stor som helljusets, eller är det en lite mindre glaslins?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Adelsson är på rätt spår. Original xenon och original halogen är fysiskt olika strålkastare så det är jättelätt att se om du har en bild på bilen.

--------------------------------
//Lövet
Ser strålkastarna ut så här? Länk Detta är original xenonstrålkastare.
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
Tyvärr känns det nog som det är riktiga. Jag ska fixa fram en bild. Tack för engagemanget!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Ta ur lampan ur hållaren och se om det är ett H7 fäste på den, eller om det är en original xenonlampa.

BMW CS #5206
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Så här ser original xenonlampan ut.Länk

BMW CS #5206
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
Det är original lampa... Jag har bytt den högra två gånger. Vilket jag nu fattar att det konverteringen nog inte är riktigt gjort från början. En lampa bör väl hålla mer än något år. Vad tror ni. Kan man byta själv?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Xenonlampor håller normalt mycket längre än glödlampor, så det kan vara något annat som får xenonlampan att gå sönder.
Jag tror inte det finns halogenlampor med xenonfäste, så det är nog till att byta hela strålkastarna.

BMW CS #5206
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
Ingen som vet om det är enkelt att byta från eftermonterade Xenon till vanliga. Har nu fått hem två stycken hela insatser. Frågan är om jag vågar börja meka själv eller ska den in på verkstad?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det räcker att du tar bort plastlisten samt det två övre skruvarna. De två nedre håller fast strålkastarspolningen som strålkastaren sitter inskjuten i med två plastskenor. Du får helt enkelt skjuta strålkastren frammåt för att den ska komma ur skenorna innan de enkelt kan lyftas ur. (Jag kom på att det sitter nog en torx som håller fast strålkastren i spolarhållaren på insidan också. Den är dock lätt att se och ta bort). Se bara till att du inte snurrar på rattarna som ändrar ljuspositionen. Bäst är kanske att märka ut hur rattarna står innan du börjar dra så att du enkelt kan ställa tillbaka dom om du råkar komma åt dom.

Kolla ljusbilden innan och märk ut den på en kartong mot en vägg så ser du om allt sitter som det ska när du är klar.
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
OK,
Men styrenheter o dyl för Xenon de sitter i själva strålkastarinsatsen? Dvs den strömkabel som kommer ska bara byta enhet så att säga, från Xenoninsats till vanlig.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Själva styrenheten för xenon sitter under strålkastaren original. Tyvärr måste du byta hela strålkastaren om du ska ha halogen. Tydligen skiljer sig även glasen mellan Halogen och Xenon!

Man kan inte bara byta insatser, iaf inte på ett enkelt sätt och speciellt inte med strålkastaren monterad.
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
ok, jag tror vi menar samma sak. Den delen jag ska få på posten ska bytas ut rätt av mot min xenon eller?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Exakt så är det. Lycka till och hör av dig om du stöter på problem.
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
intressant så du ser inga direkta komplicerade moment med att byta själv förutom att ha rätt verktyg?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Absolut inte. Det är lättare än man först tror. En 8'ans nyckel, ev en torx och en skruvmejsel är allt som behövs. En van hand fixar detta på 20-30 minuter om man tar det piano.
Ro
25
Rozzo
523i-06 touring
jag passar på att peppra dig med lite frågor. Men kontakten från "bilen" till lampan det skiljer sig inget mot en xenon? Jag ska kika lite på detta under helgen. Inga dumma klipps som sitter fast som man kan göra sönder?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag har för mig att den främre listen under strålkastaren måste väck. Börja med den sidan som sitter under njuren och dra rakt ut. Ta en bit i taget och sluta vid skärmen. Vid skärmen sitter den listen fast i ett clip som du får vara lite försiktig med. I övrigt är de enda clips som finns de som sitter på själva strålkastaren vilket du kommer se när du har de lösa framför dig. En tätningslist sitter på ovansidan av strålkastaren vilket är en barnlek att ta bort. Sen sitter glaset fast med rejäla clips som förmodligen inte kommer gå av om du inte bryter oansvarligt mycket i dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.