AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Kliman kyler inte e39 -98

st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
528i Touring -98 ca 19000mil

Har sökt på forumet men inte hittat någon lösning på mitt problem med klimatanläggningen, även fast det finns många trådar om detta.

Följande - Upptäckte att det var lite dålig kyla i bilen då det vart lite varmare ute. En kamrat kopplade på sin kylutrustning och fyllde på "lite" kylmedia, dvs det hade inte läckt ut speciellt mycket enligt honom. Dock sa han att det var lite dåligt tryck i systemet och att det då kan vara några "ventiler" i kompressorn som orsakar detta och att dessa ventiler med tiden inte riktigt orkar öppna/stänga som det är tänkt. Lösningen är att skruva dit en nyservad kompressor. Bilen kylde okej då den var nyfylld men ej så kallt som den bör och det var enligt honom en fingervisning på dålig kompressor.

Det gick knappt ett par veckor innan jag endast fick lite klibbig värme då jag körde igång kliman. Kopplade in bilen i en kamrats bildiagnosdator (modell dyr) och fick en felkod 51 kylluftpump för klimatanläggningen vilket tyvärr inte sa mig speciellt mycket.

Ringde idag till BMW och hörde med dem om felkod 51 för klimatanläggningen samt vad en kylluftpump kan vara och var den sitter. De svarade att man behöver gå djupare ner för att hitta vad felkoden betyder och vad som orsakar den? De sa även att det kan vara en tillsatsvattenpump eller något läckage vid kondensorn som orsakar dåligt tryck i systemet med påföljd dålig kyla, men de ville givetvis koppla in den i sina datorer för att se, vilket jag kan förstå, dock hade de tid först i slutet av juli att koppla in sig :(

Känner någon igen problemet och kan ge mig lite tips, eller bör jag ta mig till någon AC expert, bor i Stockholmsområdet om någon vet något bra ställe jag kan vända mig till där etc. Har tillgång till garage och har inte tummen mitt i handen så lite skruva själv för att spara in semesterkassan är jag inte rädd för :)

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Kolla hur kondensorn ser ut och om fläkten går runt. En kondensor från -98 borde har gjort sitt vid det här laget, fläkten brukar kärva fast.
Jag köpte beg fläkt på skroten, om ett par år när det är dags för trycktest igen kommer jag att byta kondensorn.
Finns nya på mekonomen för ett par tusen.

If it works, don't fix it.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kylluftpump borde väl vara kondensorfläkten? Felkoder kan ibland skapa mysterier (i onödan)...

Tror också på nåt större läckage, antagligen kondensorn. Se till att fylla AC:n med spårmedel så blir det lättare att se vart det läcker.

Mvh
nd
80
nderz
530iT -01
Länk
nd
80
nderz
530iT -01
Länk
st
33
styx
325ix Touring -89
M3 Touring -98
528iA Touring -98
325i -89
Tack för förslagen, skönt och höra att det nog inte verkar vara kompressorn iaf, skall kolla med en kyl-kille framöver som kunde köra in något spårmedel och se ungefär vart det läcker. Återkommer då jag vet mer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.