|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hoppas ni kan hjälpa mig lite: Sitter i Södra Frankrike och har två problem som behöver fixas. Innan jag blir lurad av en fransk BMW mekaniker ville jag höra er om följande angående min nyligt inköpta 330i Touring från 2000: 1) Huven stänger/låser sig inte ordentligt i vänster sida. Det betyder att den är lite "lös" där och går att få upp ca. 3-5 cm eftersom den inte "låser" sig i den sidan. Är det ett vanligt fel och hur besvärligt är det att åtgärda? 2) När bilen är varm är tomgången på ca. 750 RPM. Inga problem där. Men - när AC:n kör på fullt och man kopplar ut vid låg hastighet och vid låg växel (?) dippar motorn rejält (ner till ca. 350-400 RPM) och vid några tillfällen har den även "dött". Jag hoppas att det bara är batteriet eftersom den inte dippar så mycket ¨när AC:n bara kör på minsta varv och det inte är lika tydligt när man har kört vid högre hastigheter. Men - vad tror ni? Vet ej hur gammalt batteriet är.. Tacksam för svar :-) Mvh. Carl Johan | |
|
Nu skriver jag vad jag tror... 1: Går det inte att justera(skruva ner) låset med fjädern som sitter i huven och då få denna sida att låsa som sig bör...Iaf på äldre BMW's gör man så OM det nu är det felet, kan säkert vara annat naturligtvis.. 2: Att tomgången går ner sig lite vid ac inkoppling kan vara normalt, men motorn ska ju inte gå såå lågt att den dör för den sakens skull.. Batterifel kan man ju nästan utesluta på din beskrivning hitintills iaf.. Kan vara annat såsom lmm eller tjuvluft av något slag osv... Men om du är i akut kris så prova att åka in på en auktoriserad verkstad och låt personalen där se om det finns några felkoder registrerade i datorn...Men det ska normalt inte kosta mer än låt säga 500-1000kr, med bara en avläsning via servicedatorn s.a.s..Verkstaden kanske kan få fram något i en sådan avläsning.. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne, Tack för ditt svar. 1) tror jag inte, men jag skall testa. Angående 2): Om inte batteriet laddar tillräckligt, är det väl inte helt osannolikt - eller? Alltså att så fort det inte är drag på motorn, har batteriet inte kraft nog till att ha AC:n gående osv.? |
|
|
Det är inte batteriet som driver AC-kompressorn, den drivs via rem av motorn. När man slår på ACn skall bilen kompensera detta och reglera tomgångsvarvtalet. ______ |
|
| Testa någon smörjande spray på vajern som grå från handtaget i kupen till låset under huven. Jag hade samma problem på en e36. Den ville inte fjädra tillbaka ordentligt efter att jag haft huven öppen och då låstes den inte på ena sidan. Jag motionerade den med en tunn skruvmejsel som jag lirkade fram stålpinnarna i låset med och sprutade på spray, sedan drog i handtaget, det blev bättre. | |
|
Jag hade samma problem med min diesel när det gällde tomgången. Då var det helt enkelt så att bilen "tappat" tomgången, lite som en förgasare som måste justeras. Ett besök på verkstaden för injustering av tomgången så går den återigen perfekt. Kostade runt 1000 SEK och de debiterade 1 timme, vilket får mig att tro att det tog dem 5-10 minuter med rätt dator. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.