|
|
|
|---|---|
|
Köpte en busbil av en polare igår. 528i L-Jetronic. Kablade igång den, gick som en påse exkrementer på låga varv (inte alls, typ... men ok på högre varv, 4-5.000) körde hem. Kablade igång den och åkte till en annan polare, på vägen dit började den gå som ett ar**e, fick bogsera hem då den inte ville starta, och nu vägrar den i sten... Hostar till lite och tänder till men går ruskigt dåligt innan den dör igen. Att gasa är inte att fundera på, då hostar den inte ens... Vad tror ni? Taskigt bränsletryck / trasigt relä? Felaktig tändning? (har varit och pillat lite i kablarna och försökt läsa mig till tändföljden, och det har jag greppat, men inte vilket uttag på fördelarlocket som är nummer ett... =) och nej, finns inget märke på locket... Körde utan lmm till kamraten, kan det ha med saken att göra...? Den beter sig för övrigt likandant med eller utan lmm inkopplad/urkopplad/ditskruvad/bortskruvad. Noterar dessutom att varvräknaren blir galen då jag tar på startnyckeln, går upp mot 4-5.000 varv, känns väl inte som att startmotorn går så fort, va...? Tacksam för svar, tips å idéer. | |
|
Hej, om du nu inte märker ngn skillnad när du kopplar i/ur lmm så är det nog en god idé med att byta denna. Mvh Håkan |
|
| Känns dock inte som att den borde ha med saken att göra just vad gäller startproblemen, eller...? | |
|
Hej, jo, det har den. Vet av erfarenhet. |
|
|
Börja med att kolla kabeln till lmm,den kan ha ärgat i kontakten.Sätt i ett friskt battari och alla jordpunkter/kablar till jord.Varvräknaren gör så då det ej är jordat korekt. Då förutsätter jag att din fördelare sitter rätt med rätt tändföljd. Mvh Jonas B. |
|
|
Tändföljden börjar där rotorn pekar när motorn är i noll.(kolla kammen) sedan står det på venilkåpan rätt ordning på kablarna. Mvh Jonas B. |
|
| Kan jag se '0' på kammen utan att plocka en massa kåpor...? | |
|
Du får ta bort ventilkåpan för att vara säker.Nockarna neråt på den första och nockarna uppåt lika mycket på den sista.dvs ett mellanläge av öppna insug och stönga avgas.Då ska även remskivan fram vara markerad vid kaamkedje kåpan. Mvh Jonas B. p.s hade du bott närmare kunde jag gjort det.skulle varit kul. startar den inte ändå får du testa med startgas i små mängder. |
|
|
Nya bud i mellerud... Har konstaterat vilken anslutning som är vilken på fördelarlocket. Kopplat in allting rätt men det vill sig ändå inte riktigt... Kumpanen misstänkte tändspolen, kan det ligga nåt i det, tror ni...? Han hade en tändspole från en b20a som vi skall testa med, den borde väl orka med...? Är större än den i BMW'n men...? |
|
|
*edit* Kan jag ha sabbat spolen eftersom jag dragit runt motorn fem miljoner varv med fel tändföljd...? |
|
|
Nya updates... Plockade bort stiften och kunde konstatera att den var sur som ett stoll. Samt att jag såg att det verkar som att den inte tänder på alla cylindrar... Stiften är relativt nya, och en del av dem är hälsosamt inbrända och en del är blanka... Alla blöta, så sås får den. Fördelarlocket, eller...? *amatör* Hur som helst så startar den om jag tokpumpar på gasen med lmm inkopplad och ditskruvad, inte en chans om jag har den urkopplad. Men den dör efter några sekunder och går som en hög med gråsten (på 2-3 cylindrar)... Nya idéer? |
|
|
Detta är inte en puff utan en återkoppling... Det var beläggningar i fördelarlocket som gjorde det. Skrapade bort lite kol och gegga, sen startade den igen, men den går fortfarande som ett arsle. Har varit och grejjat en hel del runt dessa grejjer så en tändinställning är på sin plats, men det får vänta tills jag fått nävarna på en ny rotor+fördelare. Har konstaterat att lmm'en fungerar som den skall i alla fall. Tusen tack för alla tips i alla fall! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.