AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.671

Specifikationer olja till BMW 540i E34

Ji
10
Jimay
540i E34 94
Hur mycket olja ska man ha i en e34 540? och vilken viskositet ska jag använda

Jimi
Välkommen till forumet! Till den motorn skulle jag använda en 0W-40 eller 5W-40 olja med minst BMWLL98-specifikation. Jag skickar dig ett PM!
Ji
10
Jimay
540i E34 94
Tack för ditt svar! är relativt ny med bmw så finns det något tips man kan få till dom här modellerna något man bör tänka på? jag har läst lite gran om växellådan och förstått att dom här modellerna har väldigt stryktåliga lådor men att det finns plastkulor som slits gäller det alla så man bör byta dem eller ska man vänta tills symtomen uppstår?

Jimi
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vad gäller olja så är det enligt min instruktionsbok "tillåtet" att använda allt f.r.o.m. API SG-klassat. Det betyder att i praktiken kan du köpa helt vanlig Biltema delsyntet 10W-40 olja som är flera gånger högre klassad än API SG. De flesta oljor som säljs idag är bättre än vad som fanns när dessa bilar var nya. För den skull behöver man ju inte snåla och köpa billigaste möjligaste, men så säger instruktionsboken i alla fall.
Själv kör jag med Biltema helsyntet 5W-40 i min 540.

------
BMW CS #04839

Ji
10
Jimay
540i E34 94
Okej låter rimligt tack för svaret är super nöjd med min 540 går super snålt för att vara en gammal v8 (så länge man kontrollerar gaspedalen) otroligt mycket bil för pengarna!

Jimi
Ji
10
Jimay
540i E34 94
vilken olja ska ja helst använda i 540n castrol SLX 0W-30, castrol SLX 5W-30, castrol GTX 10W-30 eller castrol GTX 15W-40

Jimi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.