|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har länge letat efter bra argument för resp. emot monoblock resp. 2/4-kanals slutsteg, men har inte hittat något. Vad säger ni i expertpanelen? | |
|
Svår fråga att svara på egentligen , det beror helt på vad du är ute efter. Skall du driva en eller flera basar som kräver mkt effekt vid låg last finns det inget annat än monoblock att välja på , vilken 2-kanals steg kan ge t.ex 2kW@1-Ohm? Behöver du kanske 3-500w@2-Ohm ja då kan ju ett 2-kanals steg funka utmärkt men om det skulle vara bättre än ett monoblock på 3-500w@2-Ohm vet jag inte , troligen inte. Monoblock har oftast aktiva filter med lämpliga delningsfrekvenser för bas i både LP och HP vilket inte 2-kanal kanske har , att jämföra monoblock med 4-kanal anser jag inte vara intressant då man ytterst sällan driver basar med sådant samtidigt som man lika sällan kör framsystem med ett monoblock per kanal(på många monoblock kan man inte ens koppla ur LP filtret på). Sammanfattat: Jag ser ingen anledning till använda ngt annat än monoblock till basar OM man inte redan har ett 2-kanalssteg man vill använda och till övriga högtalare använder man 2 eller 4-kanals steg beroende på hur många element man skall koppla in. |
|
|
4 kanal är ju bra av den enkla anledning att det är ganska flexibelt och ett minimum av trassel, man kan t.ex köra fram system på kanal 1+2 ( ev HP filtrera lite) samt antingen mono bas bryggat på kanal 3+4 eller stereo basar på 3+4 Ofta lämpliga inbyggda filter, många 4 kanalare är nöjda med med 2 kanaler in Som alltid; pengar och ambitionsnivån sätter ju gränsen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.