AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.554

Bmw 523 -97 blir väldigt varm

Fi
5
Fill-z
Bmw 523i -97
Hej!
Har haft min Bmw i ca 20 dagar och den har fungerat klockrent.
Men nu har något hänt. När jag kör med den i max 2 min går värmemätaren och lägger sig på det röda, vilket visar att den blir väldigt för varm.

Så därför frågar jag nu er kunniga här vad felet kan vara? Mvh
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Vore jag dig skulle jag inte köra en meter med bilen innan du löst problemet, risken är att du blåser toppen vilken blir dyrt. Jag skulle gissa på luft i systemet pgr av läckande termostathus. Eller också är det vattenpumpen som kastat in handduken. Ingen av dessa delar är varken dyra eller speciellt svåra att byta.
Fi
5
Fill-z
Bmw 523i -97
Jag tog av ena kylarslangen för att skruva åt den bättre pga att det var ett litet läckage. Kan detta ha något med problemet att göra? Kanske funkar det bara att lufta om systemet?
Är kylsystemet renoverat någon gång? Om inte, gör det, annars är risken stor att du står vid sidan av vägen och skjuter topplockspackningen/förstör motorn pga överhettning.

Fi
5
Fill-z
Bmw 523i -97
Hur menar du med renoverat?

Kylaren är bytt för ett tag sedan av förra ägaren och det har ju fungerar perfekt tills nu .
Det jag menar är att kylsystemen på E39 är dåligt konstruerade och brukar ge sig lite när som helst. Om man läser de amerikanska BMW-forumen finns det folk som har fått byta ut kylsystem efter 8000 mil. Där byter folk ut sina system i förebyggande syfte.

Jag hade själv nyligen problem med kylsystemet på min E39 och bytte då inte ut samtliga delar vilket ledde till att de grejerna jag inte bytte ut började ge sig strax därefter. Nu har jag bytt kylare, vattenpump, termostat, fläktkoppling, remmar, löphjul, spännare, slangar och sover tryggt.
Märkte du inte när du körde att motorn blev varm?
Är du uppe på det röda så har du kokat motorn och din topplockspackning kan vara paj och eventuellt toppen skev.

Men det behöver inte vara någon fara på taket.

Det kan vara så att din viskokoppling börjar bli dålig.
Fi
5
Fill-z
Bmw 523i -97
Så vad rekomenderar ni mig att göra?

Hur långt tid tar det att kolla om vatten pumpen är trasig? och hur ser man det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du haft läckage har du luft i systemet till att börja med.
Länk

Kör aldrig bilen förrän termostaten har öppnat ordentligt vid luftning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hur kan du med säkerhet veta att ägaren innan dig inte hade dessa problem ? Kanske rentav därför han sålde den till dig ...

Som Hasso säger måste du lufta systemet ordentligt om du haft läckage. Är du inte 100% på hur man gör så lämna in och få det gjort ordentligt av fackman är mitt tips. De kan även kolla så du inte har spår av avgaser i ditt kylsystem som indikerar topp-packningsläckage.
Fi
5
Fill-z
Bmw 523i -97
Det kan jag inte vara säker på. Men det kan man ju aldrig när man köper något.

Hur kollar jag så jag inte har spår av avgaser i kylsystemet?
Det gör du på närmaste verkstad, de har en indikator för detta som man sniffar med i kylets påfyllning.
Om du märker plötslig stegring till det röda fältet på mätaren, på nån minut eller mindre, så är det nåt som inte stämmer. Förmodligen luft och/eller utebliven cirkulation. Vid långsamma svängningar eller måttlig höjning mellan mitten och det röda fältet (som iofs är godkänt område) beror problemet snarare på generellt dålig kylning, kanske igensatta kanaler i kylaren, dålig v-pump, för lågt tryck i kylvätskesystemet pga liten läcka osv. Viskofläkten kan påverka men endast i krypfart inne i stan osv, vid lite högre fart tar fartvinden över jobbet.

FP
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lämnar du in på verkstad så kan de även provtrycka systemet åt dig så du kan vara säker på om du har flera läckor eller inte. Inte värt att hålla på och krångla själv här och försöka komma billigt undan. Har haft liknande problem själv så jag vet vad jag pratar om i detta fall ...

Saker på kylsystemet som ofta byts ut (renoveras) är termostat och vattenpump. Byts termostaten rekommenderas det att bytas termostathus också, då den senare ofta får småsprickor i backeliten. Kolla om du har dokumentation på om något av ovanstånde är gjort.

En verkstad hittar dock läckor i termostathuset om sådana finns .. Kör INTE vidare med denna bil innan du tagit den till verkstad.
Ch
21
Chucken
528i -98
Fungerar cirkulationen? När du kört motorn varm - känns på slangarna till kylaren, båda ska vara varma.

Chucken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.