AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.998

Byta ägare först? Dödsbo...

To
290
Touchdown
328i Cab -98
Jag ska sälja min mors 116i, hon gick bort i våras. har två frågor kring försäljning av den.

1. Ska jag byta ägare från dödsboet till mig först eller tror ni att det inte spelar någon roll? Jag, min pappa och syster har skrivit under regbeviset och jag kan bifoga ett "dödsfallsintyg". Skulle ni vara skeptiska ändå? Blir ju ännu en ägare i registret om jag tar över den först...

2. Vad kan man sälja bilen för? 116i 2005, 5-dörrars, 3040 mil, läder, alufälgar, advantage, comfort, arctisblå, vinterdäck på plåtfälg mm

Tack på förhand för input

/Touchdown Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

1. Nej, jag skulle inte bli misstänksam om den såldes från ett dödsbo.

2. Kolla Blocket. Motsvarande bil går att hitta runt 140-150 från handlare.
Kollade värderingen på D:i.. Vet ju inte när bilen är uttagen men chansade på början på 2005.. Privatpris 120-131k och firma ca 140k..
Kunde dock inte lägga till läder på "din" bil..
Så nog borde Du/Ni få minst 125k kan man tycka... Borde därtill vara hyfsat lättsåld.. Mindre bil med mindre förbrukning.. och lädret gör att Din "sticker ut" bland andra 116...

Och att Ni säljer för ett dödsbo- inga problem. Rega inte över den på Dig- bara onödigt med en ny ägarregistrering..
Om jag köpte av ett dödsbo så skulle jag vilja veta att jag betalar till ett dödsbo också. Därav ev. check utställd på d.o.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag har köpt en bil av ett dödsbo och gjorde då upp affären med den advokat som i det aktuella fallet hanterade dödsboets tillgångar.

Jag skulle ogärna överlämna hela köpesumman till en av flera arvtagare, utan precis som tidigare nämnts köpa den av just dödsboet.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det är väl inga problem om det är du som står på dödsboet, för någon måste ju göra det.
När jag köpte min nuvarande bil (X5) var det från ett dödsbo och då fick jag med en fullmakt där den som stod skriven fick sälja bilen, i det här fallet var det gubbens mamma.
Sen var hon tvungen att skicka med fullmakten tillsammans med regbeviset till vv.

To
290
Touchdown
328i Cab -98
OK,
tack för bra råd. Om jag har en fullmakt från dödsbodelägarna att jag får sälja bilen och postväxeln ställs ut på dödsboet så borde det funka.

/Touchdown Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.