AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.557

Ajajaj! Det small till i fördelningslådan!

ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
Hej alla glada!
Jag var ute och körde lite grann igår, det gled upp en saab brevid mig som ville att jag skulle köra ifrån honom... Så visst tänkte jag och drog på, PANG sa det när jag dumpade kopplingen sedan rullade bilen trögt som tusan.

Jag stängde av, trodde att jag hade haft sönder någon av de främre knutarna. Jag startade sedan och backade en bit, då rullar den lättare. Det "släppte" även där framme, så sedan gick det även att köra framåt.

Det var inte långt hemifrån så jag puttrade lungt hemåt, jag la märke till att när jag hade lite gas så var det helt tyst där framme. Tryckte jag in kopplingen så började det klonka oroväckande mycket. Klonkandet klonkar i takt med hastigheten...

När jag kom hem så såg jag att det började rinna olja, troligtvis är den helt tömd från all olja nu.

Så min fråga är... Vad gör jag? Köpa ny fördelningslåda lär väl inte vara billigt, plus att det bör vara svårt att få tag på begagnat!?
Bilen har bara gått 22.000 mil så man trodde ju att grejjerna skulle hålla ett tag till, det är dessutom en gubbkörd vinterbil med fullstämplad servicebok.
Eller vad tror ni? Finns det nån som renoverar sånt här?
...Halvförsäkring täcker väl knappast?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tippar på trasiga splines på främre kardan mellan fördelningslådan och främre knuten:

Länk Länk Länk

Mvh
ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
Vet ni vad!? Jag tror jag har hittat problemet :D
[img]Länk
[img]Länk

Problemet är att jag inte är helt hundra på hur tusan jag får lös diffen... Den går ju rakt igenom tråget? Vad behöver man ta lös för att få bort drivaxlarna?
ni
17
nixlaz
325iX Sedan -89
Vet ni vad!? Jag tror jag har hittat problemet :D
Länk
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snyggt hål i tråget! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.