AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.043

540 -93 rycker/bryter vid 4500rpm..

när man kommer upp till 4500-4700 rpm nånting så börjar det rycka mycket kraftigt och motorn går inte att varva högre..
varvräknarens nål hoppar som fan fram och tillbax..
samma sak händer om man står stilla och "tomvarvar" på neutralen fast då går det att varva några rpm högre..

detta fel uppstod efter att jag för första gången tog reda vart varvstoppet ligger..
när varvstoppet gick i skickade jag naturligtvis i nästa växel och då kom detta problem omedelbart..

ibland (möjligtvis efter att bilen har varit avstängd) går det att varva ordentligt en gång på 1'an eller kanske 2'an men på dom högre växlarna uppstår detta onda fenomen igen..

vad kan felet vara? nån varvtalsgivare av något slag?
Tanner
är det v8? kan vara igentäppta kattar
jepp, V8..
har forskat lite på forumet.. det troligaste verkar vara täppta kattar eller kass vevaxelgivare..

har redan börjat samla delar till ett avgasbygge inkl. sportkattar så originalkattarna kommer att ryka i vilket fall som helst..

bilen går precis som vanligt om man håller sig under varvtalet där ryckandet börjar..
typiskt att det är besiktning imorrn oxå :( hoppas att felet inte påverkar nånting besiktningsmässigt..
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Skeptisk till att det är vevaxelgivaren för då skall motorn totalt tvärdö och motorlampan tändas om den tappar kontakten.

När min vevaxelgivare va pajj så dog motorn hela tiden, och gick knappt att starta.
ok.. läste här: Länk och det verkar vara exakt samma symptom på min..

någon som vet vad det ska vara för värde på en fungerande givare?

besiktigade bilen idag.. fick endast 3 lätta anmärkning.. avgasvärdena låg bra till..
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Ska vi se om jag komme ihåg. Tror stift 3 är avksärmingning. Hursomehllst ska det ligga runt 500 ohm.

Min nya låg på 517ohm. Du kan mäta mellan 2 stift tror jag. 3dje får man inte utslag ifrån om jag kommer ihåg rätt.
äntligen slutade det regna i 2 sekunder så man kunde springa ut och mäta..
506 ohm blev resultatet.. verkar ju rätt..
passade på att mäta kamaxelgivaren när jag ändå stod där och grävde.. 1255 ohm blev det på den..
är det normalt?

får väl hoppas på att det är katalysatorerna som krånglar.. det konstiga är att man kan varva ur den 1 gång efter varje "nystart" av motorn..
nästa gång man gasar, eller när nästa växel går i, är det kört igen.. ryckningar så att bilen hoppar som en känguru..
svarar lite åt mig själv..
enligt uppgifterna här: Länk
verkar kamaxelgivaren ha ett acceptabelt värde.. iaf om man bortser från att folk verkar blanda ihop dom 2 givarnas värden..
nu slår skiten ifrån/rycker redan vid 1800-2000 rpm..
tvingar man upp motorn i högre varvtal än så genom att göra en kickdown så dör bara motorn helt, inte ens några ryck..

testade nyss att koppla ur kamaxelgivaren och det blev ingen skillnad alls..
är det ett tecken på att den är trasig eller på att den bara sitter där för skoj skull?

har inte haft en chans att riva i avgassystemet pga. att jag saknar en katalysator till avgassystemet som ska byggas..
kommer inte in i lager förrän på torsdag-fredag = säkert ett par veckors väntetid i verkligheten..
originalkattarna skramlar inte när man bankar på dom iaf..
får väl byta till en sur volvo rödblockare med förgasare så vet man att skiten funkar åtminstone.. eller skrota fanskapet.. inget vet ju vad som kan vara fel, allra minst jag..
det var remskivan på veven som satt löst.. när den vobblade fick givaren spel..
remskivejäveln satt med 1(!) skruv, som inte ens satt åt.. det ska vara 8 skruvar..
en skruv låg i motorrummet, en låg lös i remskivan, en satt kvar på snedden i ett skruvhål..

nu är allt frid och fröjd igen :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vilken tur att den inte lossnade helt!

Mvh
jepp.. kunde gått illa..

stod och felsökte och bytte diverse delar i flera veckor innan detta upptäcktes efter ett tips på ett annat forum..
men jag har iaf lärt mig mer om motorn och dess olika system och förhoppningsvis hjälper det mig när det är dags att felsöka nästa gång ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.