|
|
|
|---|---|
| Hej. har bestämt mig för att koppla in steg å bas i min bmw e46 318. Nån som gjort detta innan å vet eller har bilder på en smidig montering å dragning av ström och lågnivåkablar. Även hur man tar loss dörrsidor.? | |
| Hallå, jag sitter i precis samma sits och skulle vara oerhört tacksam för ett svar här jag också angående detta, då jag inte är så mkt till expert inom ämnet | |
|
Hej, Jag har gjort en installation med eftermarknads huvudenhet, nytt kitsystem fram med separat midbas och diskant samt 6x9" i hemsnickrad hatthylla kopplade till slutsteg. Då jag har en E46 Compact med fyrcylindrig motor sitter mitt batteri fram i motorutrymmet. De mer motorstarka modellerna med sexor har batteriet under bagageutrymmet. Viktigt vid slutstegsinstallation är att batteriet frånkopplats. Dörrsidorna har ett antal dolda infästningar i form av skruvar som sitter bakom dörrhandtaget, armstödet och "airbagplastbrickan". Vissa detaljer måste man först avlägsna för att synliggöra skruvarna. Jag använde en liten flatmejsel som jag lindade lite eltejp på så att den inte gav skavmärken. Förutom skruvarna sitter dörrsidan fast med plastclips av typen hane-hona. Hur dörrsidan är infäst finns det bra DIY-guider som illustrerar. Har dessvärre ingen länk. Viktigt att man skyndar långsamt så att man inte skadar något. Vilken högtalardimension som gäller för sedanen vet jag inte men misstänker 5,25" plus diskant. Jag använde mig av originalkablaget till mitt framsystem då detta drivs av huvudenheten. Optimalt är naturligtvis att driva även framsystemet med slutsteg. Detta var initialt inte min avsikt då jag startade uppgraderingen. Såhär i efterhand ångrar jag emellertid att jag inte drog nya högtalarkablar mellan framsystem-slutsteg, när jag ändå hade demonterat dörrsidorna. Om batteriet sitter i motorutrymmet finns bra kabelgenomföring under batteriet som leder in genom torpedväggen och kommer fram under hanskfacket. Den avsäkrade strömkabeln döljs med fördel genom att den trycks in under tröskellisten hela vägen bak till bagageutrymmet. Man behöver alltså inte avlägsna någon list utan det går utmärkt att med handkraft trycka in kabeln mellan golvmattan och listen. Jordkabeln fäste jag med en ringsko i änden på infästningen till ett säkerhetsbältena bak. Baksätet går enkelt att avlägsna genom att man lyfter upp det. Jag nyttjade torxskruven som sitter vertikalt ned i "chassit?". Då jag hade en hyfsad huvudenhet liggandes från min förra bil bestämde jag mig för att byta ut Business-enheten då den inte klarade MP3, USB samt saknade lågnivåutgång. I detta fall offrade jag rattstyrningsfunktionen för ovan nämnda fördelar. Det finns emellertid ersättningskablage till dom stora stereotillverkarna för att bibehålla rattkontrollen. En annan nackdel är att det krävs en adapter till den nya huvudenheten då den är väsentligt smalare än OEM. Utseendet kan därmed diskuteras. Utöver detta krävdes i mitt fall både en ISO-kabel samt en antennadapter för inkoppling av den nya huvudenheten. Jag kan intyga att det blir extremt trångt bakom huvudenheten då den ska monteras. Lågnivå- och remotekabeln drog jag fram bakom huvudenheten till förarsidan. Kabeln doldes hela vägen bak i mittkonsolen och under mattan över kardantunneln. Samma princip som vid dragningen av strömkabeln funkar här. Handkraft räckte för att trycka in kabeln mellan golvmattan och mittkonsolen. Det jag behövde lossa var det bakre askfatet för att kunna lyfta upp konsolen och få in kabeln under mattan över kardantunneln. Därefter drog jag den under baksätet på motsatt sida som ström- och jordkabeln. Det moment som trilskades var att fiska fram kabeln under mattan över kardantunneln, då det är väldigt tight. Det kan vara simplare att dra lågnivå- och remotekabel under tröskellisten på förarsidan, vilket bör övervägas. Sammanfattningsvis är vart och ett av dessa moment rätt tidskrävande då man får klura lite och kommer på saker vartefter. Rekommenderar att man slutför ett moment i taget, att man planerar hur man vill ha sin anläggning noga så att man i efterhand inte tvingas göra om något moment. Vad man än väljer för system är det inte svårt att med hästlängder överträffa en enklare originalanläggning typ Business. Den mesta information ni behöver finns att hämta här på forumet eller på andra internationella forum. Lycka till! /Remuz |
|
| Tack så väldigt mycket för hjälpen Remuz, den info du hade känndes väldigt givande, så det blir nog till att försöka sig på detta själv nu när lönen trillar in i slutet på veckan, så tack än en gång för den info du gav oss :) | |
|
Det var så lite så! Som jag ser det är det inga större problem att utföra installationen själv. Jag avsatte en helg för mitt montage med några kompletterande åtgärder efteråt. Tidsåtgången är naturligtvis beroende av systemets utformning/omfattning. Vad beträffar själva systemets utformning gäller samma grundläggande principer som vid all billjudsinstallation. Är personligen ingen expert på området men roas av att kunna utföra lite grejer själv, inte enbart av ekonomiska skäl. När man byter högtalarna i framdörrarna är det viktigt att fixera eventuella delningsfilter, kablar etc. så att inget skramlar eller vibrerar i dörren. Det är även viktigt att få tätt kring högtalaren vid fixering så att inget läckage uppstår bakifrån. Med andra ord värt att lägga lite extra tid på, då det skulle vara frustrerande att behöva demontera dörrsidorna på nytt. En annan grundläggande princip som jag uppfattat är att signalkabeln (i mitt fall lågnivå) ska åtskiljas från ström- och jordkabeln, då dessa kan åstadkomma signalstörningar. Vissa menar att det är stömkabeln som orsakar störningarna andra säger jordkabeln. Jag har emellertid inte fördjupat mig i detta. Av den anledning drar man dessa på motsatt sida i bilen. /Remuz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.