AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
767

E30 Diffbroms.. hur får man tag på en å till en vettig peng

Deora
Hejj!!

Nu är de så att jag har en e30 325 med uppskattningsvis 240 hk och ja den skulle vart en g*vligt rolig bil om det inte var för den öppna diffen. nu är de så att när jag lyfter upp bilen i bakändan å snurrar på de ena hjulet så står de andra hjulet still å vice versa. å det är ju inte riktigt rätt för de borde ju snurra åt andra hållet.
men jag har funderat och och försökt hitta nån e30 diffbroms men det finns tyvärr inga.. har kollat på bla. blocket, bildelsbasen å autopower mm.mm hur ska jag göra? jag tänkte annars aga-diffa den för den verkar ju ändå va i kast skick..men är de värt att slita ut axlar å sånt..
att däcken slits skiter jag i de ska dom ju ändå göra :P

observera att detta är en lekbil i första hand men jag vill ju självklart kunna dra nån repa på stan åxå.

om nån har en bromsad klump som dom vill bli av med så går de ju att maila åxå.

diffen från en e28 ska ju tydligen åxå passa men då måste de vara av en viss årsmodell har jag förstått åså måste man byta de bakre locket eller har jag helt fel? ni får gärna dela med er ag er erfarenhet.

tacksam för svar.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja det stämmer som du säger.
Även från E34 med små motorer passar diffarna. 518, 520 och dieslarna har samma diff men annat lock.

///BMW - Was sonst!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
nu är de så att när jag lyfter upp bilen i bakändan å snurrar på de ena hjulet så står de andra hjulet still å vice versa. å det är ju inte riktigt rätt för de borde ju snurra åt andra hållet.

På en bromsad diff så snurrar båda hjulen åt samma håll,lyfter du ena hjulet ska du inte orka vrida det om bromsen är frisk.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Nja...med 25% diffbroms så orkar man vrida hjulet...men man måste ta i!!

Mvh Ferenc
Deora
Alltså jag har inte öppnat diffen eller hittat dedär "S"et som ska stå på lamellbromsade diffar men jag kan garantera att det bara spinner på ett hjul iaf. å jag orkar vrida hjulen som ni säger inte går med en bromsad diff.. :D man vill ju helst ha en diff som håller lite så skulle var bra om man fick tag på stora e30 lamelldiffen. om man ska ha e28 535 diff så måste man våll byta en massa grejjer eller? + att jag har för mig att man var tvungen att ha en e28 diff före 86 eller har jag helt fel?

Tacksam för svar :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.