AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Rostfritt system 540i e39 , effektskillnad?

Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Tjenare!

Funderar över två saker.
Först och främst, passar avgasröret från en e39 sedan till en e39 touring?
Sen undrar jag, hur välbyggt måste ett avgasrör vara till en bilmotor för att man inte skall förlora effekt?

Polaren har ett rostfritt 3" avgassystem med racekattar (kattarna rök och avgasröret byggdes i samma veva som de nya inhandlades). Jag kan inte svara på rak arm vilken dimension det är på racekattarna men ska kolla upp det. Det sitter bara en ljuddämpare precis i slutet och bilen har ett perfekt muller från V8an.

Jag vill som sagt vara helt 100% att jag inte kommer få en märkbar effektminskning om vi byter avgasrör...

Är det någon som med erfarenhet kan säga hur det gick/var för dom?

Tack!

/Crille
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Det ska mycket till om ett byte av avgassytem till en fyrtaktsmotor som den i en bil ska ge effektminskning.. Om inte rören är mindre eller katastrofalt dåligt svetsade (blockerade invändigt av svetsskräp, tråd och metall) så finns det ingen möjlighet att ett sportsystem som du beskriver det ger sämre effekt.

M V H Johan

Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej! Detta är du HELT säkert på? Jag vet att till 2-taktare är det ju en helt annan sak och det är mycket att räkna ut. Jag har också fått lära mig att till 4-t så är det inte i närheten så "avancerat". Visst det beror ju kanske vilka fordon vi pratar om också. Har aldrig forskat i ämnet djupare därför jag frågar nu. Svetsarna som är lagda ser ut att vara väldigt seriösa (jämna och fina) och dessa är svetsade med pinne.

Jag hittade väldigt lite trådar om effektminskning (kanske just för att det inte brukar inträffa). Men jag hittade 2 som nämnde att 3" är på snäppet för grovt och att det får sämre botten vrid??

/Crille
Bakvagnen i Touring är ju annorlunda vs. Sedan, du bör kolla så att rördragningen är lika. Rostfritt system är det ju redan från början så byte av denna aspekt är kanske onödigt, men annars bör du inte träffa på några problem.
Om motorn krävt 3" rördiameter osv så hade det garanterat suttit detta från början, men annars är det som du skriver inte jättekritiskt på en 4T jämfört med 2T där i synnerhet början av avgassystemet är en aktiv del av motorns "andning".
På rena racemotorer med visst överlapp i ventiltider osv så kommer avgassystemet att spela viss roll även på en 4T.

FP
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Tack för svaret folke!

Slog mig aldrig angående bakvagnen, det skall jag kolla upp!
Sportkattarna (var inte "racekattar") och är från katalysatorteknik.
Så här står det om kattarna; (AM25 heter dom)

2.5" anslutning. Hus av rostfritt stål med svetsbara (MIG, TIG eller gas) anslutningsmuffar.
Försedd med brännskyddsplåt. Oval form. Valfri flödesriktning.
300 celler per tum2. Renar en motor med upp till 5 liters cylindervolym.

Kattarna är förövrigt inköpta 2004.

Vad tror ni, vågar jag göra ett byte utan att vara orolig?

/Crille
J.B
Så länge ditt nybyggda avgas system inte har mindre diameter på rören än orginal tappar du ingen effekt .
En 2-T kan du ej jämföra med en 4-T,,,,, då 2-T trycker tillbaks oförbränd bränsle tillbaks i förbräningsutrymet vilket en 4-T inte gör . så där är det fruktansvärt noga hur avstämt hur en pipa och stingers är utförd ..

Skall du ge dig in på avancerad effekt så är det noga med en 4-T oxå , med extraktor grenrör mm mm ,,

Men så länge du inte stryper flödet mer än orginal tappar du inget så sett ..

J.B

Länk
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Ni verkar rätt övertygande om att det inte skall bli någon effektskillnad....

Den bakersta ljuddämparen har olika artikelnummer, ska kontrollera om det är någon skillnad eller om det beror på årsmodellerna.

/Crille
Jag vet av egen erfaranhet po min egen bil, att sätter du helt raka rör efter katten/katterna så går den märkbart sämre, men efter att jag satte dit en mindre ljuddämpare längst bak så gick den som den gjorde från början igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.