AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.457

Beskrivning rengöring magnetventiler vanos m3.

üb
14
überjahn
325 coupe -95
Hej, ska göra rent magnetventilerna och byta o-ringar i vanosen på min M3 3.0

Sökt och läst massor om detta men inte hittat någon bra beskrivning steg för steg hur jag ska gå tillväga för att inte mula något.

Vore ju kanon om någon som utfört en sådan operation ville dela med sig av exakt hur man gör, vad man bör tänka på osv.

Tack! //Erik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att löda om magnetventilerna är tydligen det bästa:

Länk Länk

Fritte525 har tydligen utförlig monteringsbeskrivning på vanos?:

Länk

Mvh
üb
14
überjahn
325 coupe -95
Tjo, nu har jag rengjort mina ventiler, bytt oringar och gjort nya lödningar, var även skador på kablarna så lagade dom med.

Efter detta så gick bilen fint igen!

Men sen idag, första körningen med kall motor efter mekander hackade den och hade sig igen...den går alltså bra med varm motor men inge vidare med kall.

Hur kommer sig detta?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Problem med kallstarten? Sitter väl en kallstartsventil på undersidan av plenumet som brukar kärva (har jag för mig...)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Hur släpper jag lättast oljetrycket till ventilerna??

Länk

Är de nr 2 eller nr 23
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"gOry"

Hej!

Du behöver absolut inte släppa på något tryck! Det är bara att skruva bort locket och ta ut ventilerna. Har dagit bort ventilerna med nya o-ringar och det läcker inte ut mycket, väldigt lite. Så att släppa trycket är nog bara för såna som vill överarbeta situationen!
Mvh: Fredrik
üb
14
überjahn
325 coupe -95
Elmgren:

Inte direkt själva startmomentet, den hoppar igång direkt.
Kan den där ventilen påverka gången vid kall motor?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Sådär, nu har även jag bytt o-ringaran, klick-testat och lött om magnetventilerna. Så om någon behöver hjälp med detta i sthlms-området så är de bara höra av sig.

O-rings bytet är nog de viktigaste, skillnaden jag upplever är att den hinner ställa om mkt snabbare, och att den kanske drar marginellt bättre vid lägre varv, nu kan man sänka pedalen och den drar direkt, förr så kunde den tveka lite innan kraften kom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.