|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, startar en ny tråd så man inte blandar in allt i köprådstråden Jag köpte alltså en s80 i onsdags och efter att ha kört bilen ett tag så tycker jag den känns väldigt orkeslös Själv tror jag att turbon inte laddar, men är såklart inte säker så alla tips mottages Bilen är chippad med ppc chip från bsr, går det att kolla felkoder via ppc boxen på något sätt? Kollade bsr hemsidan men hittade inget Och imorse kom nästa käftsmäll Motortvättade bilen igår och nu när jag startade den så vägrar den gå som den ska Ogämna varv och rycker som satan, motorlampan lyser ibland och stannar om vartannat, vad kan detta nu bero på? Börjar nästan tro att man skulle ha hållt sig till bmw | |
Gemini__ |
Det sistnämnda problemet låter som vatten i tändstiftsbrunnarna, blås rent med tryckluft så att det blir torrt. Hoppas det andra löser sig. |
| Tog lös och blåste ur stiften, var lite vatten i ena men fortfarande så lyser motorlampan | |
|
Rekommenderar starkt att du startar en tråd på www.jagrullar.se/forum också. Eftersom Volvo inte har så många modeller så brukar de flesta fel vara väl kända där. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Löste problemet med motorlampan nu....tror jag Laddade org chippningen och laddade sedan cippningen igen då slocknade lambasondlampan Men problemet med orkeslösheten kvarstår, så alla tips på varför turbon inte laddar mottages tacksamt Startade även en tråd på jagrullar, men alla volvoägare måste redan stå i garagen för det går ganska trögt med svaren |
|
|
Jagrullar är långsammare än AP men om du någonstans kommer att få ett vettigt svar så är det där. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Har du provat köra med orginal mjukvaran? laddet är väll elektoniskt styrt? |
|
| Yep har provat det | |
| Kollat att den inte har andtäppa i avgassystemet? Hade själv detta problem på en Volvo där katten saggat ihop. | |
| Har också haft det på en bil då katten var trasig, men då skramlar det en hel del! | |
|
Du får väl nått bra svar snart, ge tråden några dagar till. Sen dessutom tycker jag att du borde starta en tråd på www.svxc.se Om du känner att effekten pulserar vid acc så är det högst troligt att magnetventilen strular. Den kostar ca 500-600kr i volvo och sitter bredvid luftburken tar ca 5min att byta. Detta hände när jag chippa min s60 2.4t med bsr steg1, bytte den och accen blev 'bra igen. |
|
|
Finns en vacum-justering på turbon som reglerar hur mycket den öppnar beroende på vacumet i insuget Vacumklockan på sidan av turbon har en justeringsmekanism Jag hade en v70 2,4t där den justeringen som kan göras på klockan halkat så den laddade fullt direkt. Meken på Volvo sa att det är ganska vanligt att man får justera dessa både upppåt och neråt Ger inga felkoder men bilen blir som ny efter justering |
|
|
Problemet för mig är att turbon är stendöd Köpte biltemas felkodläsare idag som jag hade hört skulle funka för att läsa av eventuella felkoder men den ville inte kominucera med bilen Inte så oväntat av biltema... |
|
|
Är det inte billigare att bara lämna in bilen på verkstad? :) Den är visserligen chippad men ändå? |
|
|
Tänkte inte till riktigt, hade cippet aktiverat när jag kollade Har nu avaktiverat och då funkade det, men får upp no codes så det betyder väl att det är inget fel Men varför laddar då inte turbon? Körde ikapp med en bmw 523 touring, drog ifrån han med inte var det med bred marginal Kändes som det kanske var 170hk mot 200 aldrig 170 mot 250 som jag ska ha med chippet Killen som jag köpte bilen av sa att han sista gången han chippade den glömde ett fönster uppe när han startade chippningen och fick då upp en massa felmeddelanden' Kan detta ha något med saken att göra? Har provat avaktivera chippet lyfta pluskabeln i 5 min sen sätta på den och chippa igen men den går fortfarande slöare än f-n Några förslag Lmm fel och allt annat som föreslagits borde jag väl se på felkodsläsaren? |
|
|
Om du inte märker skillnad på original och bsr mjukvara så kör förbi bsr och be dem ladda om PPCn. Kanske den som strular. Du har inte luftläckage? Kolla alla vaccumslangar. Har du sportfilter? Kontrollera ev byt laddtrycksgivaren. |
|
|
Har för mig att det är "intern" wastegate som styrs av en vaccumklocka precis som Tallviking beskrev. Det kan inte vara så den vaccumklockan eller sjysteringen har fastnat/hakat upp sig så wastegaten står öppen och därför den inte laddar? |
|
|
Ska prova lämna in den för felsökning efter som min biltema läsere inte hittar något Här kommer bara en vild chansning först, jag har hål i avgasröret kan det ge lambasonden felaktiga värden så att inte turbon laddar? |
|
| är det hål före lambdasonden så får den fel värden, men ska inte göra nått om hålet är efter | |
|
På vissa femcylindriga Volvomodeller förekommer problem med gasspjället. Men felaktiga gasspjäll brukar vanligtvis resultera i en otroligt orkeslös maskin. Man trasigt gasspjäll brukar man kunna accelerera ungefär i samma takt som en Fiesta 1,1L från 1977. Eftersom du hängt på en 525:a så verkar det lite långsökt kanske...? |
|
|
Kanske kan vara gasspjället, såg någonstans att det gick att ta lös och rengöra Kanske värt att prova innan man kastar in bilen hos volvo Vet du om det är svårt Hålet i avgasröret verkar sitta rätt långt bak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.