|
|
|
|---|---|
snide |
hej. det är så att i höga varvtal uppåt 5000-6000 när jag accelererar så tenderar bilen att ,liksom rycka lite. som om det är något i motorn som tvekar lite. det låter konstigt,men är det någon som har en aning om vad det kan vara? |
|
Kolla upp luftmängdsmätaren.. BMW har möjlighet att koppla upp den i ett occilloskåp och där kan man se om det är något problem med kontakten mellan "armen" och kontaktbanan vid en speciell spjällöppning. Lycka till. Mvh Janne. |
|
snide |
tack janne! ska göra det. vet du vad det kan kosta? |
|
Skulle det inte kunna vara såspumpen som inte ger tillräckligt med sås?? Mvh Johan |
|
|
Kostnaden för kollen är ju ca en timmes jobb kanske,och det beror ju på verkstans timdebitering. Jag hade ett liknande problem på min fd 528i och då var det kontaktrenssprej som behövdes(sprejade inne under locket till luftmängdsmätarn). Kan såklart vara allt mellan tändsystemsproblem till bränsleproblematik o allt däremellan... Men som sagt det KAN vara ett problem med luftmängdsmätaren. Visst har du servat bilen regelbundet? Mvh Janne. |
|
|
Janne T jag har exakt samma problem på min 518i -85 och vi bytte luftmängdsmätare nyligen för den andra var skev och gjorde att bilen dog köpte den nyligen... vilket lock är det du pratar om ? |
|
|
wrath. Locket som sitter ovanpå luftmängdsmätaren,ett svart lock i plast som är fastsatt med någon typ av lim(ev. silicon.Ser så ut på 528i E28 i alla fall. Alltså locket till elektronikdelen på toppen av mätarn. Ditt problem är att själva spjället i luftströmmen blivit som du säger skevt,det går naturligtvis inte att "spreja bort". Mvh Janne. |
|
|
hehe nä asså vi har bytt luftmängdsmätare om du läser sakta ! =) för den andra dvs den förra vi hade var skev... där såg man att dom hade varit och grejat för det är ju bara siliconerat fast på den gamla var den skruvad såg inte ut som original direkt... men vadå sprätta lös locket på luftmängdsmätare och spraya kontaktspray sen limma igen eller ? |
|
|
dom hade tagit lös botten...det var den som var skruvad och ganska moddad (på den gamla) ska prova det där , för jag sprayade lite kontaktspray på bara multikontaken som går in i luftmängdmätaren , blev lite bättre för stunden... (känndes det som) |
|
|
Ok. Nåväl, det du skrev om tillvägagångssättet med locket är riktigt.(låt det torka ordentligt innan du monterar ihop).Och inte heller "våldspruta" därinne :) Dock med reservation hur det ser ut på din luftmängdsmätare.Locket till 528:an var väldigt lätt att lossa. Vet ej exakt hur det ser ut i en 518 mätare. Mvh Janne. |
|
|
Jag ska prova mig fram ! tusentack för tipset hoppas det fungerar ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.