AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.509

Värsta rostiga E46 som finns...

Sida 1 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Denna bil är den värsta jag har sett hittils.

Länk

BMW M-POWER
Helt makalöst. Den mesta rosten har säkert funnits innan rostskyddsgarantin gick ut. Varför han ägaren inte reklamerat?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det är skrämmande att se. All den rosten kan inte vara ett resultat av dåligt underhåll. Alla som har en E46 borde gå in med kamera och försäkra sig om att bilen är rostfri innan garantin går ut. Bilen i fråga går inte att rostlaga ordentligt för pengar. Rosten är inte slipbar som annonsören vill påskina. Tyvärr kommer rosten innefrån vilket betyder att man måste byta dörröra baklucka osv osv. Dyrt dyrt. En "vanlig BMW" är nästan dubbelt så dyr som motsvarande VV, Toyota eller SAAB. Då måste kvalitén var dubblet så bra. Det går inte att bara bygga varumärke, man måste bygga bra bilar också och dår går det inte att ha de kvalitetsproblem som t.e.x. Mercedes har. Jag förstår inte varför BMW underlåter att rostskydda sina bilar ordentligt. Min fru har en SAAB 93 från 00 som inte är välskött, dock ej misskött, men den är såvitt jag vet rostfri? Hoppas inte BMW går samma väg som Mercedes och fullständigt förstör sitt varumärke genom att slarva med kvalitén.

E
GI
2.196
GINO
Jag tror inte att Bmw har lärt sig ngn läxa efter alla rost problem med E46 och E39 dem har haft.

Nu har rostiga E60 och E90 börjat dyka upp som har några år på nacken....

BMW M-POWER
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Den bilen lider nte av den vanliga "kittsläppsrosten" som nornalt drabbar E46 och E39, utan detta är något värre. Jag gissar på tidigare omlackering med dåligt förarbete, eller ngt form tillverkningsfel, i kombination med misskötsel för att det skall kunna bli så.

BMW CS #5139
na
630
navi
BMW325xi -06
Den enda jag har sett som har liknande rostskador var en krockad E46 01-touring som var riktigt dåligt reparerad och omlackad.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Allt verkar vara på högersidan vilket kan bero på dåligt underarbete efter tidig reparation. I så fall gällde inte den relativt nyligen utgågna garantin heller. Med tanke på småskadorna i övrigt är nog inte bilen överdrivet underhållen och det i kombination kan få följder.

Men rosten kommer inte innifrån så blästring, grundning och ny lack bör kunna rädda den.

Frågan är hur det ser ut i alla falsar....
Tror inte att bilen är omlackerad. Dåligt rostkydd är vad det handlar om.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jörgen L, "Tror inte att bilen är omlackerad"
Vad grundar du det på?

Jag tycker det ser ut som ganska dålig passning på vissa delar så nåt har det varit med om.

Men håller med dig om att rostskyddet är dåligt på e46 med det brukar normalt visa sig på kittskarvar och lucka+huv inte primärt på skärmkanter och trösklar.

Annars tycker jag säljaren ska ha en eloge för att han tydligt visar och skriver om rostangreppen. På huvudbilden ser bilen annars riktigt fin ut så det vore lätt att lura dit godtrogna köpare (som garanterat skulle blivit mycket besvikna/arga) vilket tyvärr är ganska vanligt.
GI
2.196
GINO
Tycker oxå att säljaren ska ha en eloge för hans ärliga annnons.

Han skulle lika gärna vara så ful och åtgärda rosten för en billig peng hos ngn hobby lackerare och kränga bilen ett par tusen kronor dyrare till ngn okunnig stackare.

BMW M-POWER
BjörnB: Det är väl den som påstår att något har hänt som ska ange vad han grundar det på. I detta fall att bilen är omlackerad. Även om bilen skulle vara omlackerad ska den väl inte börja rosta för det. Då måste man börja spekulera om att underarbetet är dåligt gjort.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har ni inte sett värre dags att öppna korpgluggarna :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jörgen, "Det är väl den som påstår att något har hänt som ska ange vad han grundar det på"

Visst är det så men J.L skriver att han gissar på omlack medan som jag tolkade dig som att du bestämt hävdar att det handlar om dåligt rostskydd så jag trodde du satt på mer info.

Omlack ska egentligen inte vara ett problem men det är inte helt ovanligt att det blir betydligt sämre än originallacken är min erfarenhet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ni som påstår att det är dålig passform,vart ser ni det? Ja kan inte se nåt speciellt ifrån dessa bilder iaf..?!

Skulle det inte räcka med en helt ny omlackning inkl allt nödvändigt förarbete?
Eller är rosten så pass "inäten" att det skulle krypa fram igen?

Man skulle iaf få en riktigt fin 330 för runt 100 lakan beroende på bilens slutpris samt lackjobbet...
Men som sagt,kanske krävs mer än så??

GI
2.196
GINO
hasso:

Har du ngr anda kända konkurerande rostiga E46 som du känner till? gärna med bild :)

BMW M-POWER
sw
38
sweboll
325iA M-Sport Touring -09
Ser den inte ut att vara skrapad på höger sida. Tycker att framskärm och dörrsida ser ganska skadat ut. Kan troligen ändå inte förklara all rost. Min tidigare E46 fick utbytt dörrar, huv och baklucka, och den var inte i närheten. Det behövdes skarpa ögon och kamera. + att bmw faktiskt är (var) generösa med garantin...
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Är mest förvånad över rosten på skärmkanten bak.
Min 5 år äldre visserligen E39:a har ingen rost alls
i skärmkanterna.

Tror oxå att det någon slags historik på den bilens högra sida.

Svekke
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Framskärmen på min e46 coupé-00 är betydligt värre, har köpt en ny som skall dit, men letar efter en rostfri baklucka som skall bytas och lackas samtidigt.

BMW CS #5206
Håller med hasso fullständigt.
Tjejens E46a ser nästan likadan ut trots bra underhåll.
Har vänner vars e46or i samma årskull lider av samma symptom.
E46or före -04 verkar vara hårdare drabbat av detta virus.
Beg marknaden börjar visa detta med då dessa e46or sjunker i pris snabbare än Titantic ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad trist det låter att det ska behöva vara så...
Men lackbehandlar man den 2ggr/år samt är noga med att tvätta den regelbundet måste man väl kunna hålla borta rosten?
Om inte så får man väl klassa en e46 som en sommarbil då :)

Men om man jämför e46 mot e39 då,står den pall för lite mer än e46?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Haas

E39:an har sina klassiskt svaga punkter. I övrigt är nog
rostskyddet rätt bra.

På min bil har jag fixat rost under kittsträngarna på dörrarnas
insida nederst och bakluckans insida nederst. Motorhuvens kitt
har klarat sig. Sen är det fixat i utrummet innanför tankluckan
vid kittet (det s.k. "fågelbadet"). För övrigt inga problem utom
normalt fix såsom några stenskott på motorhuv och tröskellådor.
Fint underrede. Där verkar dom gjort det bra.

Så kittsträngarna är de "buggar" man bör hålla mest koll på
när det gäller E39:an.

Jag antar att det samma gäller E46 men just den bilen som
diskuterats här har mycket större problem än min 5 år
äldre E39:a. Min har ingen rost alls i skärmkanter, trösklar
eller vid baklyktan.

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.