|
|
|
|---|---|
|
jag har haft problem med ofräsh lukt från ac:n rätt länge nu. Har läst diverse trådar om hur man behandlar med virkon osv. Har till och med köpt en halvliters koncentrerad virkonflaska som räcker i evighet. Varje gång jag kör behandlingen så luktar de mindre kombinerat med att det döljs av nån sorts klorlukt från virkonet, men så fort virkondoften slutar så kommer unkna lukten tillbaka, tar allt i från 1 dag till max en vecka innan allt luktar pest igen, Jag måste spraya in ganska mycket virkon för att det ska ha effekt och jag har läst att de kan skada aluminiun inne i kanalerna dit man sprayar. Är de tänkt att man ska hålla på så här vecka in o vecka ut ? Jag har asfaltmattor i dörrarna samt på insidan av hjulhusen fram, kan det vara så att dörrarna t.ex. släpper in vatten efter ex. biltvättar och att det drar in i asfaltmattorna eller? Jag har haft bilen på ventilationsexperter i 3 omgångar. 2ggr i hudding och en gång på söder i stockholm. Den har behandlats med deras expertsprayer samt med fog/dim-besprutning in i kanalerna. Jag har provat att stå ute/ inne/ på rakt / lutande underlag men det uppstår alltid oavsett. Det uppkommer alltid när jag startar bilen och sitter i ungefär 5-10 min, sen luktar det inget alls, för att sen komma tillbaka när man startar bilen igen. Mekanikerna vet inte vad det är, en firma har till o med kollat ac kanalerna med fiberoptisk kamera. Nu verkar de enda kvarstående vara att byta hela ac:n Det bästa alternativen jag fått är av Länk som ville ha 15 000 för att garanterat ta bort lukten, då skulle dom ha bilen och jobba en full arbetsdag med att byta värmepaketet som sitter bakom instrumentpanelen. Dock så har andra firmor jag frågat inte kunnat lämna denna garanti eftersom lukten kan komma tillbaka i alla fall. Jag betalar gärna för att få bort lukten men 15 000 känns mycket för värmepaketet (som i sig själv kostar cirka 2000). Om jag sedan påpekar att lukten är kvar kan dom ju bara säga att "ja alla näsor är ju olika och vi känner ingen lukt" Nån som har nån idé ? | |
| Om dräneringen är blockerad så står kondensvattnet kvar och då kommer problemet med lukt tillbaka ganska snabbt. Jag har för mig att detta diskuterats tidigare här i forumet. Sök lite så hittar du säkert en del info. | |
|
Skulle också tippa på dräneringen eller att något främmande ämne fastnat inne i lamellerna på förångaren. Det där med klorlukt och Virkon stämmer dåligt, det finns inget klor i detta, undras vad det är för en medikament? Normalt rör man ut lite pulver "Virkon S" i vatten och sprayar in, obs att medlet har bäst före datum och färdigblandad vätska varar inte speciellt länge. Ang. aluminium så är det ingen fara med kortvariga behandlingar, det är vid långvarig/ständig kontakt som det kan bli bekymmer. FP |
|
|
Kupéfiltret antar jag att du redan bytt ut? Du verkar fundera på om lukten kommer från något annat, ex. vis ljuddämpningen i dörrarna. Hur ser det ut under golvmattorna och sätena, kanske finns det mögel från någon gammal fuktskada. Kolla också med en duktig glasmästare om det finns någon läcka runt din fram- eller bakruta. Dräneringen till takluckan ok? |
|
|
Kupefiltret är bytt, har inte rivit ut mattorna o kollat men de kanske man ska göra. Har ingen taklucka. Verkstan i huddinge sa att det var en dräneringslucka som inte stängde sig ordentligt / typ så de bildades kondens. Men det fixade dom förra sommaren. Jag har kollat en varm dag med ac:n på max o sett att det rinner ut kondensvatten under bilen så de verkar funka. Det känns som att man ska kolla lite mer inne i bilen innan jag byter ut delar i kliman för 15 lax. Ja tycker mig känna en viss sur lukt även väldigt varma sommardagar när bilen stått en hel dag i solljus och jag öppnar dörren för att sätta mig. Men sen när jag nosat runt i bilen tycker jag endast att det som luktar något skunk är när man trycker in fejjset mot fläktspjällen innan man slår på fläkten. Läste nått om en lucka i mittkonsollen där man kunde spraya direkt på ac-systemet närmast kupen men ja har inte hittat nått sånt på min e46:a. |
|
| Här kanske det finns lite matnyttig info Länk | |
| På slutet står det om E46, bild 7. | |
|
Coolt, det måste jag testa Okej så de andra ovanför "Now lets jump to the E46 (IHKA or IHKR) for access to the housing interior." är bara för e39 då.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.