AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.480

kupe fläkt funkar ej.

Ra
117
Rauski
520i -91
efter några år utan BMW så har jag blivit ägare till en 520 i -91.
har sökt men blir förvirrad, kan någon förklara?
kupe fläkten funkar ej, det blåser LITE när jag drar upp vredet men det är allt...är det det sk. fläktmotståndet som behöver bytas? eller borde det funka på högsta läget då? var sitter fläktmotståndet på min bil?
förslag på felsökning mottages med tacksamhet.
mvh.Rauski

Äntligen BMW :)
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Länk

Pierre

Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta.
Även med defekt reglermotstånd så går fläkten på högsta läget. Man bör kunna höra om fläktmotorn varvar upp till max, om det ändå kommer dåligt med luft så är det nåt hinder i vägen, kanske ett igensatt kupéluftfilter?

FP
Ra
117
Rauski
520i -91
Tack för svar. fläkten varvar inte upp , var ute och märkte att det låter ett
"knirrande" ,surrande(svår att beskriva ljudet) ljud under instumentbrädan ,förarsidan, när jag vrider på vredet.
skall det låta så? är det motståndet som låter?
mvh.Rauski
me
161
merza
750ia-95
Ska fläkten gå på fullfart om motståndet är kass?
Då bör det vara fläkten som som är knas här(hittar inga trasiga säkringar)
Klimapanel funkar på autoläge(men inget blås)
Bilen är en e39 touring 1997
Var sitter kupefläkten????

Skilj på E34 och E39, och på bilar med automatisk klimatanläggning (som har steglös fläkt) och de som har 3-5 steg och ett motstånd som reglerar hastigheten. I högsta läget är alltid motståndet urkopplat och motorn får full spänning. Om den inte varvar då eller gnisslar osv så är säkert lager osv slut.
På E39 sitter inget motsånd för regleringen, utan ett elektroniskt effektsteg som ibland lägger av. Bytes relativt enkelt, kostar lite drygt 800:- hos BMW.
Allt är beskrivet massor av gånger i forumet, bara att söka på kupéfläkt, kupéfläkt E39 eller liknande.

FP
Ra
117
Rauski
520i -91
det såg inte alls likadant ut på min bil som på "mekartips" e34.
jag ser 2 stora kontakter ,det var svårt att se men fick för mig att de satt på en låda, har jag nån form av styrenhet där?
nu verkar det ju inte vara fläktmotståndet som felar eftersom fläkten inte går på högta läget, men eftersom jag hör ett surrande därifrån när jag skruvar på vredet så kollade jag där.
surrandet slutade när jag drog ut ena (gröna) kontakten, fläkten blåste på som vanligt lite grann. ??????
något fläktmotstånd så jag inte....?
mvh.Rauski
Ra
117
Rauski
520i -91
något fläktmotstånd SÅG jag inte ,skall det stå.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

vet inte men kan det vara så att coupéfiltret/microfiltret är såpass igensatt att inte fläkten orkar vara upp!??
Är dessa bytta?

En annan idé är att om du tar loss vredet för att styra fläkten så finns där kontakter. Koppla ihop de trådar/kablar som styr fläkten till högsta hastigheten. Fungerar det så är det vredet som felar.

Lycka till!
Ra
117
Rauski
520i -91
tack Håkan! skall kolla vredet imorgon, var sitter filtret?
skall köpa rep.boken snart ....så jag får lite hum om var allt sitter.
mvh.Rauski
me
161
merza
750ia-95
Tackar!
Då kanske det är effektsteget som är kass!!
Ra
117
Rauski
520i -91
ursäkta en novis, men nu blir jag förvirrad igen...
har jag fläktmotstånd eller effektsteg .
bilen är 520i -91 .
mvh.Rauski
Ra
117
Rauski
520i -91
det surrande ljudet då , har någon en ide´va det kan vara?
en bekants kompis skall koppla upp min bil mot en dator ,men det blir inte förrän om ett par veckor.
mvh.Rauski
Här finns ett exempel på kopplingsschema för kupefläkt i en E34, fläkten och reglaget är längst ner i schemat. 525 visserligen men det bör inte skilja så mycket, och man ser tydligt hur läge 4 på fläktreglaget kopplar 12V direkt till fläktmotorn, helt utanför reglermotståndet så att även om detta skulle vara defekta så får motorn full spänning. Det är samma konstruktion på så gott som alla bilar som har stegad reglering av fläkten.
Om kupéluftfiltret skulle vara igensatt eller om det finns annat hinder i luftkanalen så varvar fläkten ännu högre än normalt, precis som en dammsugare om man håller för slangen osv, detta borde höras när man kör fläkten osv.
Fläktmotstånd (och även effektsteg vid steglösa fläktar) sitter ofta i luftkanalen för att få kylning av luftströmmen. I mektipset tidigare för E34 ser man även att det sitter ett överhettningsskydd på fläktmotståndet i form av en bimetallstermostat som bryter strömmen om det blir för varmt, t.ex på grund av utebliven luftström, om fläkten kärvar osv.

FP
Länken kom inte med, men här är den:
Länk

FP
Ra
117
Rauski
520i -91
läste i annan tråd om fläktstyrningskort, ett sådant har jag sett att jag har,
min fläkt blåser på samma fart (ganska lågt) hela tiden,
kan det vara detta kort som är problemet tro? vad tror ni ?
tack på för hand!
mvh.Rauski
Bu
42
ButterflyRacing
318is -90
740la -92
730la -92
På min bil var det motståndet som brännt.
Troligtvis beroende på att det jävla coupe filtret har varit tätt.
Mitt tips är att ta bort filtret helt och hållet...och vips så funkar ventilationen och värmen i bilen som den aldrig gjort förut.

Under felsökningen konstaterade jag dock en del saker som kan vara till nytta för andra.

Om man plockar ut värmepanelen från instrumentbrädan...(lite krångligt med virarna till värmeregagen)...och sedan petar av locket på kontakten som sitter bakom vredet för fläkthastighet, så går det att mäta om man har ström.
Den ensamma piggen är 12v in.....och dom andra ska få ström i tur och ordning, när man vrider på vredet.
Jag fick ström på alla piggar när jag vred på vredet.....men fläkten gick bara på fullvarv på steg 4.
I mitt fall var det, som sagt motståndet. Och det tog 5minuter att byta.
(det är bra att ha ett gäng resevdelsbilar på baksidan)

Håkan Carlsson
Ra
117
Rauski
520i -91
jag undersökte panelen ,lyfte på locket ,,(tittade efter synliga fel bara) plast grejen som trycker ner switshen var trasig ,annasr såg allt bra ut.
när jag monterat tillbaka allt ,så är det värme hela tiden...
så nu funkar fläkten bara på ett steg och jag kan inte stänga av värmen.
hör inte värme ventilerna klicka....
vad göra nu ?
Tack för alla svar.....
mvh.Rauski
Bu
42
ButterflyRacing
318is -90
740la -92
730la -92
Du måste ju börja mäta någonstanns.....för att ringa in felet

Håkan Carlsson
Ra
117
Rauski
520i -91
OK. lagade "plastringen" som trycker ner swithen på panelens baksida ,så nu har jag 2 lägen på fläkten = lagom och full fart.
skulle kunna nöja mig med att ha så, men nu är ju problemet att jag bara får varm luft.
har mätt den 3poliga sladden till värmeventilerna och får inget utslag alls.
det problemet uppstod efter jag plockat ur panelen första gången.

vad kan fela när jag inte får utslag på sladden?
skall söka på detta...oxå.
mvh.Rauski
Ra
117
Rauski
520i -91
ok, det går framåt i.a.f ,
en liten motor som öppnar ett spell var lös...
fästet var trasigt...satte fast motorn provisoriskt med lim o tejp...lär inte hålla för evigt ,men nu kan jag reglera värme/friskluft till kupe´n
har nu 2 hastigheter och kan få både värme o friskluft.
mvh.Rauski
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.