AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.350

Hur kallt blåser era AC i era e39?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Är lite nyfiken på hur kallt era AC blåser i era e39 med klima?
Var lite orolig att ac:n blåser lite för lite kall luft och att det saknar kanske lite gas så testade jag att mäta med termometer med sladd.
Som idag stod bilen ute i den soliga värmen.
När jag kom in i bilen så var det typ 55grader varmt. Bilen har svart skinn och jag kan säga att det gick knappt att säta sig på den! (det blev rumpstek). Ute temperaturen låg på 28,5-29 grader även i motorvägsfart.
Fäste sladden med sensorn på mittutblåset inte i men presic utanför. Tempen gick snabbt ner till +16grader i utblåset efter man startat bilen och efter typ 10min körning så hade jag en temp på +5,5grader i utblåset.
Efter ca 15 min körning så lade den sig på +2,5 grader. Enligt inne termometern hade den gått ner till +23graderi kupen men det kändes kallare. Eftersom den var uppvärmd så pass mycket så kan det hända att den inte stämde riktigt. Hade kliman inställd på 21grader.

Här om dan då det var ca 24,5i ute temp och då var det lite molningt. I bilen var det ca 29 grader. Fick ner tempen till 19,6grader i bilen på inställda 18grader men fick höja sedan då det kändes kallt. I utblåset blåste det riktigt kallt och termometern stannade på +1,7grader. Men då var det efter ca 12-15 minuters körning.
Hur kallt blåser era då?
Kul att jämföra och samtidigt kunna se om det är nåt fel på den eller är allt i sin ordning.
Hoppas på många svar.

MvH Bmw 4-ever
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Tjena Peter,

jag testade detta en sväng förra sommaren (inte lika varmt)
och då låg den på ca 5-6 grader en centimeter in i utblåset
på mittenkonsollen.

Vill minnas att detta är helt ok för r134a av vad jag
läst mig till tidigare.

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.