AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
794

BWM 318i -84 - Död bil, jordfel?!

Hej,

Har riktigt dålig koll på bilar och särskilt meckdelen. Har en BMW 318i -84 som är stendöd.

Lite bakgrund.
Bilen har krånglat ett tag med urladdning av batteri som huvudproblem. För ett tag sedan började bilen uppträda konstigt och motorn lägga av under färd, detta hände endast på 2an och 3ans växel. En vacker dag tog min flickvän bilen på en tur. Den gick bra fram till det att hon var tvungen att stanna vid sidan av vägen för att läsa karta. Hon stängde av motorn varpå bilen var helt död när hon sedan skulle starta.

Försökte på räddningsmanöver med startkablar från annan bil, utan att lyckas. Kopplade även förbi batteriet så strömmen från den andra bilen skulle gå direkt in i min BMW. Inget hände. Mätte med voltmeter på val valda ställen (jag gjorde ej detta, här slutar min kompetens) men den visade noll. Alltså - ingen sluten krets bildades. Vet ej om detta hör till men vid tillfället då vi provade med startkablar fick jag ett antal små stötar från karrossen. Vi kopplade allt rätt tack vare en motorkompetent polare.

Vad är felet? Vi har laddat batteriet, utan att få igång bilen. Det tycks som strömmen inte leds genom motorn. Inga lampor lyser alls. Allt är stendött. Därför anar vi något form av jordfel. Kanske?
Har gjort en översiktlig koll i motorn och alla kablar tycks leda dit de skall och ingen direkt synligt nötning/kablar som är av.

Har ni nån aning vad som kan vara problem samt hur detta problem kan avhjälpas?

Oerhört tacksam för svar.
mvh
Carl Torstensson
Tillägg till ovanstående:
Försökte precis koppla in fulladdat batteri. Kopplade in pluspol och försökte sedan koppla in minuspol men gick inte pga kraftiga gnistor från minuspolen med tillhörande rök.

Jordkablarna jag har hittat hittills har sett ok ut. Någon huvudsäkring har jag dock ej lokaliserat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.