|
|
|
|---|---|
|
Önskar en förklaring eller gärna bild på VAR bromstryckregulatorn sitter (även kallad bomben vad jag förstår) Bilen är en 740 -95 Förmodar att det är den som felar,eftersom hela systemet är luftat och nybytt bromsolja på Bmw verkstad. Många som haft detta problem har jag läst om här.Men tyvärr för min del,bara äldre modeller. Tack på förhand Christer | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du har ingen "bomb" mig vetligen på E38 försvann på E32 nånstans i slutet på 80talet har jag för mig. ja kvarglömd bomb om det är en italienimport möjligen :) Vad är problemet ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso Du har helt rätt.Har nyss varit i kontakt med Bmw verkstaden,och fått det bekräftat att någon sådan inte existerar. Problemet är att,bromspedalen är svampig. Måste pumpa minst 2ggr för att få nån vettig bromsverkan,när jag kör bilen.Till saken hör att jag haft bilen på fjäderbyte.Det sitter nu sänkningsfjädrar runt om. Och jag får en känsla av att personen som gjorde bytet har haft problem vid någon sida.Och troligtvis rätat ut en bromsslang,så flödet blir hämmat. Kommer att byta/se över alla slangar.För till saken hör att jag hade alls inga problem med bromsarna före bytet av fjädrar. Återkommer med slutrapport Mvh Christer |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det kan helt klart ligga nått i bromsslangarna är de gamla och man bryter dom så kan det hända saker invändigt, men glöm inte huvudcylindern och dess packningar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Citat: "eftersom hela systemet är luftat och nybytt bromsolja på Bmw verkstad." Vad är det för någon BMW vekstad som lämnar ut en bil som inte dom lyckats lufta bromsarna på? Verkar ju inte klokt! Åk tillbaka och klaga! /Mats J |
|
|
Vad var det för verkstad som bytte fjädrarna? Något måste ju ha skadats under bytet. ______ |
|
| heej det finns garanterat luft kvar i systemet. man ska lufta i en speciel ordning. eller så kan det va ngn läcka vid en luftnippel. åk tillbaka och klaga dom har inte gjort sitt jobb ordentligt! om du ska lufta själv så gör det i den här ordningen: Höger bak, Vänster bak, Höger fram, Vänster fram:) man ska i regel helst börja lufta det som är längst bort i från bromscylindern alltså Höger bak och sedan framåt. om ni förstår:) | |
|
Dom här bilarna med ASC+T skall luftas med servicedatorn inkopplad för att öppna alla ventiler. Jag har läst om andra varianter för att få ut luften men det innebär uppallad bil och växel i och varva upp och bromsa, så att antispinsystemet aktiveras, då kan man tydligen få ur luften utan att servicedatorn öppnar ventilerna. /Mats J |
|
|
Hej igen Lovade en slutrapport. Höger bromsslang bak var skadad.Passade på att byta alla 4a. Nu har jag bromsverkan som förr.Och med det menar jag... "lagomt svampig pedal" :-) |
|
Mats J. Det där är en "skröna" servciedatorn är enbart tillkopplade för att göra en ska enmansluftning på ett enkelt sätt, det går precis lika bra "the old fashion way" ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, läs detta: Länk Mer tips: Länk Länk Länk I know of the odd procedure regarding bleeding with asc+t, such as raise rear, bleed start engine, rev up, toggle asc button. But if i'm just bleeding the brakes and not actually removing any components, would I need to do this, or could i just bleed as usual because of no air actually being in the system to begin with? Answer: brake bleeding with asc+t Your supposed to do this procedure even if you don't crack open the system /Mats J |
|
Jag har gjort jobbet ett flertal ggr på olika E39or så jag behöver inte läsa detta. Och det är ingen skillnad på E38 mig vetligen utan samma bromssystem. Dessutom har jag BMWs verkstadshandbok med handhavande och beskrivning av hur dom luftar bromsar med DIS datorn:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nä detta lär ju enbart vara för E32, och inte E38. Jag missade det. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.