|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har närt drömmar om bankörning ett bra tag nu, och slutligen bestämt mig för att ta ett första steg iallafall, vilket för mig innebär att köpa en BMW som ska fungera till vardags, men ändå inte vara helt hopplös på banan. Valet lutar nu mot e46 330 touring, och jag har ett par objekt som jag funderar på. Frågan jag grubblar över dock är, vilka fördelar/nackdelar ser ni ser ni med fyrhjulsdrift (Xi-modellen) ur ett bankörningsperspektiv? | |
|
Audi tävlade med quattro i Trans Am-serie i slutet av 80-talet med så duktiga förare som Hans Stuck... Kombinationen blev så framgångsrik att Jänkarna fick panik och förbjöd alla icke-Nordamerikanska bilar att delta. Med andra ord fungerar fyrhjulsdrivna bilar finfint på bana. Själv föredrar jag bakhjulsdrift vid all slags körning, men det går inte att komma ifrån fyrhjulsdriftens effektivitet och massiva grepp. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Hej, ska du åka bana så är det betydligt bättre med bakhjulsdrivet. Bättre känsla samt lägre vikt. | |
|
OK, tack för de kommentarerna. Jag kanske borde lägga mer vikt på att hitta ett fint exemplar med sportstolar istället. På måndag avslutas auktionen på denna 330 med M-paket: Länk Dock pirrar det helt fel i magkänslan--import med förhållandevis låga mil, körförbud samma dag som avslut (ABS-indikator, hastighetsmätare ur funktion), även om netbil vid mejlkontakt hävdar att felen är åtgärdade och att bilen ombesiktas före leverans. Bilen har också en kredit som nu skall vara hävd enligt netbil, men sammantaget med priset som säkert rusar över 80' känns dessa faktorer allt annat än tillfredställande. Jag har aldrig köpt via netbil så om nån har erfarenheter av dem så berätta gärna. Tyvärr sparkade nån individ sidospegeln av min inbytesbil nu inatt, så det blir till att fixa det innan jag kan göra någon affär överhuvudtaget. Fjärde gången nån är på bilen på ett halvår...konstigt att AMG-mercorna på samma gata får vara ifred. Hmm, jag kanske behöver fler gangster-attribut på min bil... |
|
|
Frustrationen växer. I fredags såg jag en riktigt intressant annons på en 330 -02:a med M-sport paket. Åkte ut till Huddinge och snurrade runt ett bra tag för att hitta bilfirman, som tydligen inte fanns. Sökte på Linus Bil AB i forumet och fick reda på varför det var bra att jag aldrig hittade den mannen... Nya tag idag, denna gång norr om Uppsala på en 330 Xi -01:a. Provkörde den och motorn var verkligen trevlig. Men men, väldigt få stämplar in den "kompletta serviceboken", 2 oljeservice och en inspection 2 på 16000 mil, kan ju aldrig vara bra, eller? Sen fanns det ordentligt med rost i huv och baklucka, enligt säljaren någonting de kunde fixa för en extra tusenlapp, men som jag förstår har BMW bytt ut dessa delar vid rostskador. Det kanske är mer ekonomiskt för BMW, men kommer en enkel slipning + lack i detta fall att fixa problemen, det känns mer som en tillfällig skönhetsoperation? Synpunkter mottages tacksamt, eftersom jag inte helt avskrivit detta objekt. Att växelspakknoppen ploppade loss då jag drog i tvåan kändes inte exklusivt på någon nivå, och i överlag så var interiören knarrigt plastigare än jag förväntat mig. Köplusten är klart dämpad, men behovet kvarstår. En fundering är att snåla och försöka hitta en fin e36 touring under ett år eller så: Länk En mindre modern bil, men väldigt populär som banåkarprojekt i USA (iofs inte touringen eftersom den aldrig såldes där), så en e36 kanske trots allt skulle funka för några banträffar, för en avsevärt mindre ekonomisk risk. Exemplaret ovan ser fint ut på bilderna, och har en färgkombination som jag gillar. Sen e36 vs. tidig e46, kanske tål att tänkas på... |
|
|
Bonicon: Satsa på en 328 istället och uppgradera till 325 insuget så får du ca. 210-220 hästar på toppvarv: Länk Byta till 325 insug: Länk Länk Mvh |
|
| Den här 328:an var inte heller oäven: Länk | |
| Ska du uppgradera genom att byta insug ska det vara en E36 328, tror inte det går på en E46. | |
|
Japp, tyvärr behöver jag av praktiska skäl en touring pga av hunden. Ska kolla byte insug M52B28, tack för länken. |
|
|
Som sagt, insugsbyte är bara aktuellt på m52b28 och inte m52b28tu som det sitter i E46:orna. Har bytt själv på min 528 e39 och min 328 e36, men båda dessa har enkelvanos. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.