AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.382

hjulinställning

mina däck slits snett, dom är helt blanka på insidan.

testade därför att mäta upp det och dom pekar isär. alltså "toe-out" blir det väl då.

nästa steg var ju att hissa upp bilen och justera in det, men det var omöjligt för gängorna satt dom berget, värmde med gassvets och allt, hjälpte inte.

någon som har nått tips?

vill inte lämna in den för hjulinställning för jag ska sänka den och då får jag ju göra om det.

men jag måste fixa inställningen för jag ska lägga på nya däck, inte så skoj om dom förstörs direkt..

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Tror inte att det är någon mening att försöka fixa inställningen själv. Man måste väl veta vilken inställning bilen skall ha, och hur skall man mäta det?

Det bästa är väl att vänta med nya däck innan sänkning och framvagnsinställning. I värsta fall kan man kosta på sig att ställa framvagnen en gång innan sänkningen, det är ganska billigt, jag gav 260 spänn för min framvagnsinställning på min 735iA.
man justrar ju bara på ett ungefär.

hjulen ska peka ihop lite, inte tvärt om som mina.

och jag kan inte vänta med däck eftersom jag är och kör på väven...

skulle dte bara kosta 260:- att göra det på verkstad? isåfall är det ju verkligen inte värt jobbet själv.

Kring 250-300 brukar det kosta att göra en sådan inställning på en vanlig verkstad,det är det väl värt va?

Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Dannej
Sitter styrlederna som du beskrivit får du gå hårdare på med gas-svetsen. Då tar styrleden skada (gummit samt fettet i styrleden). Du måste då byta alla fyra styrlederna.

Jag skulle rekomdera dig att du tar bort ett styr-stag i taget och sätter hela rasket i ett skruvstäd och värmer med svetsen på styrledsgängan. Då lossar det garanterat.
För att slippa göra en framvagnsinställning byter du styrlederna på ett stag i taget. När du bytt på en stag sätter du dit styrstaget med de två nya styrlederna och justerar denna sida så att ratten kommer i samma läge som innan. Detta innebär att hjulinställningen är oförändrad efter bytet.

Du gör sedan samma sak med andra sidan.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Som sagt, 260 kronor betalade jag för min inställning, liten verkstad på Hisingen i Göteborg som bara sysslar med framvagnsinställning, kommer inte i håg vad de heter.
ok..

men om jag då kör in bilen med fastrostade stag, får man då en fast summa innan? för det kommer ju ta en bra stund för dom att få loss grejerna bara, så räknar dom på tiden så blir det ju dyrt.
alltid lätt att meka med nya bilar.

kollade biltema och där säljer dom hela stagen med båda styrlederna, kostar 300:- styck, och det är ju inte så hemskt mycket ändå. men tråkiga pengar visserligen.

Och jag ska inte ha det likadant som det står nu, för jag la en bräda längs med fälgen fram, och hjulen pekar ganska mycket isär, det ska ju vara tvärt om.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

aj då...
Vågar du verkligen ge dig på ett par Biltema-grejer i det här sammanhanget. Tråkigt att behöva göra om samma grej snart igen (och det kanske inte lönar sig i slutändan).

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
vad tror du dom kostar på bmw då?
vågar inte ens tänka på det.

och jag skiter väl om det står bmw eller biltema på kartongen dom kommer i.
Sannolikheten att dom kommer ur samma maskin är ganska stor ändå.

När det gäller Biltemas stag bussningar mm så behöver du inte fundera på om dom kommer ur samma maskin för det gör dom med säkerhet inte...
När jag jobbade i branchen för ett antal år sedan kan jag säga att det finns en uppsjö av asiatiska och även europeiska tillverkare av allehanda stag för bilar...
Ta hellre reda på vad orginal eller högkvalitet på bla Mekonomen kostar... det är värt det i slutändan...

"Biltema orginal är långt ifrån orginal"

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Köp original.
Det råder nog ingen tvekan om att original har bättre livslängs än Biltema.
Skulle tippa på att original kostar runt 200 kr/styrled.
ok, alltså dubbelt så dyrt ungefär.
håller dom dubbelt så länge också?

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
när du ställer framvagnen på E34 ska du även ha en viss last i fram- + baksäte + bagageutrymme för att allt ska bli rätt......
hmm, varför då?

ingen mening att ställa in efter maxlast när man ändå aldrig kör med det.
bättre att ställa efter det man kör mest med.

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
enligt verkstaden som ställde min framvagn så är alla mätvärden givna under förutsättning att bilen har en viss last...och den lastar de upp med hjälp av sandsäckar...har för mig att det var med 70 kg x 4 i kupe´n och 30 kg i bagaget...
...kan ju hända att det finns värden för obelastad bil oxå.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.