AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603

BMW E34 Gen I : => 02/89 (grå baksida) Hur byta kodenyckel ?

Har Något skummt fel på min vägmätare, och tänker prova att byta kodnyckeln och se om det är denna det är fel på....

1. Har fattat för att kodenykeln sitter i kontakten (den bruna) som går in i instrumentet, men jag har inte lyckats peta ut denna. Någon här som bytt ut sin som kan komma med tips på hur ??

2. Kan man använda en kodeplugg från en annan bmw med annan motor ex. 525 till M5 ? så länge "pluggen inte är nyare än 02/89"

Tacksam för svar, då jag inte lyckats hitta några om detta..

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sitter precis och pillar i lite olika instrumenthus (och även rivitut både instrumenthus och OBC ur min 535i E34).

1. Yes, i Gen I sitter den i den bruna kontakten. Har inte lossar min ännu, så den sitter fortfarande kvar i sladden (medans instrumenthuset numera ligger på golver här) - men kan kolla lite imorgon.

2. Nja, du får vara lite försiktigt från var du tar kodpluggen för i den finns bland annat info om det är 6,8 eller 12 cylindrar (används av varvräknaren). Innehåller även skalfaktor till hastighetsmätaren, bensinmätare etc etc etc.

Exakt vad för skumt fel har du med din vägmätare? Inte att den stannar på 299960 km väl?
Nej, det har jag inte missat att det är ett kännt problem med gen 1 instrumenten. Problemet är att min vägmätare går för fort. På en körd sträcka av ca 45 mil, visade vägmätaren att jag kört drygt 300 MIL, har pratat med olika firmor och BMW. Men ingen har varit med om ett liknande fel... Bilen har stått mycket, det enda tippset jag fått är att prova med att byta ut kodeplyggen .. Allt annat funkar klockrent i instrumentet..

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog en titt på min kodplugg idag och den sitter som sagt i kablaget på Gen I instrumenthus. Du ska börja med att lossa "bakstycket" som sitter fast med en massa små plasthakar (finns ett verktyg för detta men det går nog med ett par små mejslar och lite pillande) och sedan kommer kodpluggen ut på andra sidan.
Aha, trode att "bakstycket" inte gick att lossa utan att bryta sönder plasthakarna... Blir att beställa en ny plugg, och gilla läget med att det börjar om ifrån noll... Tackar för tippset.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.