|
|
|
|---|---|
|
Fick domen idag av svensk bilprovning. Alla 4 avgasvärdena är åt fanders på min andra bil, Opel Astra F 92:a combi med den sk. C16 SE motorn, 8 ventiler och manuell låda. Har gått ca. 25000 mil. Dessa värden blev det, max tillåtet inom parantes. CO 3.2 (0.5) CO2500 1.6 (0.3) HC 224 (100) LAMBDA 0.91 (0.97-1.03) Motorn var ordentligt varmkörd innan mätning. Besiktningsmannen tog en extra repa och varvade ganska friskt men skillnaden blev marginell på alla värdena. Motorn svartrycker inte, går jämt och fint, inga misständningar osv. Den har stått avställd i ca 8 månader och jag har inte kört den förens nu så vet inte riktigt hur den skall gå men jag tycker den går ganska bra. Finns inga felkoder heller lagrade. Den har sprillans nya tändstifft och kamremm. Har nu sprejat med startgas runt insug och alla vacuumslangar men hittar inga läckage. Har något litet skrammel undertill ibland. Har knackat och ruskat lite i katalysatorn men hittade inget skrammel där. Om nu katten har gett upp påverkar den då alla värdena? Om lambdasonden har gett upp kan den påverka alla värdena? Någon som känner till någon bra och billig verkstad som är experter på detta problem eller något ställe där man kan mäta avgasvärdena. Tips och råd önskas i massor annars blir det nog skroten. Bilen är egentligen för fin för att skrotas. Har ingen lust att slänga ut en massa pengar på chans. Besikningskillen tyckte den också var fin och verkade uppriktigt lite ledsen att avgasvärdena var som dom var. Han hade heller inget konkret att komma med. Mackan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.