AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.844

AC kyler dåligt när bilen är stillastående...

Sida 1 av 2
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
och jag tror det är den elektriska fläkten vid kylaren som inte mår så bra. Vad bör jag börja med att kontrollera?

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Du skriver det själv.. fläkten kan vara lämpligt att börja med. Snurrar den aldrig när du kör med AC? Kan du snurra fläktbladen lätt mha en pinne genom gallret?
På din bil bör du ha en tvåstegsfläkt med ett effektmotstånd för regleringen, det sitter skruvat på fläktramen. Inte helt ovanligt att motståndet tröttnar, då startar inte fläkten (på maxfart) förrän det blir rejält varmt.
Senare modeller runt -99 fick en steglös fläkt som börjar lite lugnt och sedan varvar upp när det behövs. Den kör även en självtest vid varje kallstart av bilen.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Folke: tack... Jag vet att jag reparerat detta en gång innan på en annan BMW men det var så länge sedan så att jag inte minns. Fanns det något sätt att reparera effektmotståndet / hur kopllar man förbi effektmotståndet så att fläkten går konstant?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör kanske kolla upp om du har dåligt med gas i systemet brukar vara det första man får kolla när det kyler dåligt.
Fläkten spelar ingen större roll i det sammanhanget egentligen, den är till för att systemtrycket ska hållas till rätt nivå samt hjälpa till att kyla motorn.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
hasso: fenomenet jag har är att när bilen står och går på tomgång så kyler den inte men när jag är ute och kör så kyler den bra

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det möjligen bero på att kompressorn jobbar bättre vid högre vartal och kan ge ett högre tryck pga dåligt med gas i systemet.
Det är i princip skillnaden mellan varmt o kallt som ger kylan ju större skillnad desstå kallare. Fläkten jobbar för att sänka skillnaden, dvs sänka systemtrycket. Kolla om det fattas gas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
På 523:an jag hade fungerade kondensorfläkten sporadiskt. Det var stor skillnad på kylan i bilen en riktigt varm sommardag när man stod still eller krypkörde om fläkten gick eller inte. Det märktes nästan omedelbart om fläkten fick för sig att starta. Systemet var för övrigt nyligen översett och innehöll rätt mängd köldmedia.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hur varmt ska det vara för att fläkten ska gå igång? Kan man göra något test så att man ser (förutom pinnen i fläkten) att fläkt och motstånd fungerar?

tu
125
tudor2
528ia -97
Håller med GE, effekten av fläkten märks tydligt vad gäller kylan i kupén.

En dag som denna, normal sommardag ska fläkten starta på lågfart(men även lågfart är rätt snabbt) direkt när du slår på ac´n. Har för mig att jag läste någonstans här att gränsen låg vid ca 8-12grader utetemp. Min ökar sedan inte till en högre fart förrän trycket på högtrycksidan i ac-systemet nått 21bar (tror detta kan variera lite från bil till bil), återgår sedan till lågfarten när systemet nåt ner till 15bar.

Så här gjorde jag för att enkelt kolla fläkt och motstånd.

---klippt----
Det är ganska lätt att kolla. Testa att mata fläkten manuellt med ström så ser du om den går på alla farter, bara att dela på kontaktstycket som sitter precis till vänster om fläkten framifrån sett.
Min hade fyra kablar (finns tydligen lite olika), en var jord och var och en av de övriga styrde de olika hastigheterna.
Fungerar den bara på ETT utav dina stift så är det troligen högfarten som fungerar då denna matas direkt in i fläkten och inte via motstånden, och då har du hittat felet. Fungerar den på alla tre stift är fläkten och motsånden hela.

Så gjorde jag i alla fall när jag kollade min.

Thomas
En fråga från en som hittills har "klarat" sig genom att göra sökningar eftersom vi har en äldre BMW (523 E39-97). Det är ju en av fördelarna med en lite äldre bil och ett ypperligt forum - de flesta frågorna är redan besvarade!

AC:n fungerar bra (även i stadstrafik jämfört med grannens mindre än ett år gamla V70) men jag vill vara säker på att inte skada AC:n med en trasig fläkt (eftersom hasso skrev i en annan tråd att en trasig AC-fläkt kan leda till att systemet töms pga övertryck). Vi kör inga längre turer i stadstrafik så det är svårt att få en uppfattning om fläkten går igång eller inte.

folke skrev att man bör kunna snurra fläktbladen med hjälp av en pinne. OK, kan man det har den inte motorn beckat igen, det är jag med på. Men en fläkt som löper fritt kan väl också betyda att själva fläkten har lossnat från motoraxeln?

Jag testade vår AC-fläkt med en pinne. Fläkten satt fast men efter lite petande började den löpa fritt. Betyder det att fläkten nu bör fungera eller att den nu har lossnat från axeln? Hur snart bör AC-fläkten gå igång om man bara låter bilen stå på tomgång en 25-gradig sommardag med AC:n påslagen och kylan på 16 grader? Är det som med motorkylfläkten att man behöver vänta en evighet innan fläkten går igång eller gör den det tämligen omgående?

tudor2, når man kontaktstycket utan att riva loss kofångare, lyktor och annat jox? Hur vet man vilken som är jord av de fyra? Tänkte bara så man inte råkar försöka mata två plusslingor (motstånd) med 12 V?

Borde jag ens oroa mig för fläkten? Vi har kört 500 mil med bilen (som gått 24 000 mil) och AC:n funkar lika bra nu i värmen som i våras när vi köpte bilen. Det var bara pinntestet på fläkten som fick mig att fundera...

Tack för förhand från en med få verktyg och än mindre tid!
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
hur ser motståndet ut så att jag vet vad jag letar efter?

Om fläkten lossar från motoraxeln så märks det, det blir glapp och låter en del osv. Om den satt fast så bör man se upp, lagren har säkert torkat osv, även om den just nu snurrar lätt.
Motståndet bör sitta på metallramen (kylning) intill fläktmotorn. En klump med lite kablar anslutna, själva motståndet inuti är gjort av keramiskt material.
Jag tippar på att motståndet är avbränt internt om fläkten aldrig snurrar på bilar fram till 98/99, då ändrades konstruktionen till variabel hastighet istf stegad och på dessa modeller kör fläkten igång några sek för självtest vid varje kallstart.
Jag vill minnas att fläkten skall starta direkt på låg fart i bilarna fram till 98/99 när AC:n jobbar, då det är varmt ute osv.
På senare bilar startar den efter 5-15 minuter beroende på temp osv.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
finns det eventuellt någon säkring man bör kolla upp innan man river fronten?

Vad bör trycket i ac-systemet ligga på om fläkten ska snurra?

Var fyller man på ac-systemet?

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
mr-bear, kanske lika bra att du anlitar någon som kan de här sakerna.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
nope

Visa användare
87
smurf
BMW 540 IA individual touring -02
Lätt är ju att mäta upp kablarna så att man ser om man har ström ut till fläkten ?

Mvh Tobbe
använd forumets 'sök' med 'kondensor' och/eller 'r134a' som sökord så skola du finna svar - mycket är redan skrivet

Det är lite olika mellan bilar men högfartslägets påslag är typiskt runt 17.5 Bar för tillslag och slår av vid 14.5 bar eller så ( kondenstemperatur 65 resp 50 grader C med R134a) .

är trycket över 20 Bar utan att fläkten (och kontakten i trycksensorn) slår på i högfartsläge så blir det att kolla hela vägen från sensorn att den sluter, via ev. någon relä matar på ström till fläktmotorn för högfartsläge

fordon med variabel kompressions kompressor så finns ofta ingen lågfartsläge på fläkten utan tryckbrytare slår av och på fläkten i jämn intervall baserat på kondensortrycket och fläkten är ofta av 'tung' modell som varvar upp långsamt vid tillslag och snurrar länge efter avslag - här räcker det att kolla att fläkten pendlar upp och ned i varvtal när kompressorn är igång - kan ta en liten stund efter påslaget av AC innan fläkten starta då hela kondensorn måste värmas upp över 65 grader först innan trycket är högt nog för att starta fläkten

tu
125
tudor2
528ia -97
bavega: Kontakstycket sitter till vänster om kondensorn framifrån sett, bakom balken mellan kondensorn och strålkastaren. Du kommer åt den utan problem utan att ta bort något annat. Kommer dock ej ihåg vilka färger det var på kablarna jag mätte i kontakten från bilen för att se vilken som var jord. Kan försöka kolla upp det imorgon, om du inte redan löst det.

mr bear: Fläkten ska starta när trycket är uppe i 2 bar på högtrycksidan (vilket det alltid är om det finns tillräckligt med gas i systemet för att få kompressorn att starta), detta under förutsättning att utetempen inte är för låg(kommer jag ihåg rätt måste yttertempen vara över 8-10grader, annars startar fläkten inte p.g.a för låg yttertemp). Alltå så ska din fläkt hoppa igång så fort din kompressor startar en normal svensk sommardag.
Säkringar finns det några stycken i handsfacket, bara att kolla i säkringslistan där vilka det är. Sedan finns det 1st 50AMP(stor röd) säkring upp bakom handskfacket som också är till kondensorfläkten.
Just den 50AMP säkringen gick sönder på min bil när min fläkt hade kärvat ihop.
tack för svaren folke och tudor2! Jag ska kolla mer på fläkten i helgen eftersom bilen ändå står i veckorna och det var det där med ont om tid. Jag ska börja med att kolla spänningsmatningen och även mata den med 12 V direkt.

Visst kan det vara så att lågfartens motstånd har brunnit av. Det påminner lite om RC-bilarna man hade när man var liten. Där brann ju motstånden i tid och otid om man inte enbart körde full gas (inget motstånd).

Dock måste ju fläkten funka på fullvarv eller åtminstone skyddsfunktionen som slår av kompressorn vid för högt tryck. Annars borde ju systemt ha tömts för länge sedan eftersom kylan, som sagt, fortfarande funkar riktigt bra i bilen.
Mi
24
Micke_R
E90 325i Aut Sedan-06
Smurf:
Min fläkt strå stilla trots att jag har fungerande fläkt på alla 3 hastigheterna vid direktmating och spänning fram till fläkten på två av hastigheterna samtidigt.

Om fläkten matas till låghastighet, ska övriga hastighets anslutningar då vara 0V?
Som det är nu så har jag en potential mellan låg- och mellanhastighet på 0V kan det orsaka en stillastående fläkt?
Lutar åt att byta tryckgivaren

Tryck och kylmedia finns..
Välkommen till forumet. Osäker på hur du menar eller kopplar vid dina tester.
Får du ut tre olika hastigheter vid test, eller konstaterar du bara att fläkten snurrar på med en viss hastighet?
Brun kabel på motorn är direktkopplad mot jord, och det blir en viss spänning på alla anslutningarna på motståndet, även vid lägre hastigheter än max.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.