|
|
|
|---|---|
|
Var och fyllde på min ac för ett par dagar sedan, den kyler fint nu. Men bara när man åker för fläkten hoppar inte igång alls. Kollat säkringar och sprutat kontakt spray i alla kontakter. Finn det något vanligt fel? | |
|
Fläkten kan kärva , ta en mejsel och försök snurra på den. |
|
|
Länk FP |
|
|
Min fläkt snurrar, hur länge ska man våga vänta för att se om den går direkt på andra läget? |
|
| Jag bytte min fläkt och kondensor för ett par år sedan. Fläkten hade gett up. Det finns ganska billiga fläktar på ebay att köpa om du söker lite. | |
|
Om fläkten går lätt att snurra och säkringarna är hela är det väl antagligen motstånden som gått sönder, då fungerar fläkten endast på fullvarv. Det är ganska lätt att kolla. Testa att mata fläkten manuellt med ström så ser du om den går på alla farter, bara att dela på kontaktstycket som sitter precis till vänster om fläkten framifrån sett. Min hade fyra kablar (finns tydligen lite olika), en var jord och var och en av de övriga styrde de olika hastigheterna. Fungerar den bara på ETT utav dina stift så är det troligen högfarten som fungerar då denna matas direkt in i fläkten och inte via motstånden, och då har du hittat felet. Fungerar den på alla tre stift är fläkten och motsånden hela. Så gjorde jag i alla fall när jag kollade min. Thomas |
|
|
Glömde detta. Jag skulle vara lite försiktig med att använda ac´n nu när det är så varmt ute om inte fläkten fungerar. Trycket stiger snabbare än man kan tro i systemet och med lite otur kan du bli tvungen att besöka ac verkstan igen efter det att du lagat fläkten. Har precis haft detta problemet själv.... |
|
|
Okej, ska pröva senare att mata den med direkt ström i kontakten, jo jag är försiktig med ac:n. Killen på ac verkstan sa att jag skulle undvika att använda den under 50km/h. Men ja knäpper bara på den över 90km/h, den kylningen borde väl räcka? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.