AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.703

annan programvara i smg låda till e36?

xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om man kan installera någon annan programvara än original för det verkar ju inte funka har haft den inne 2 ggr nu!!!

BMW - Freude am fahren
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Vad har de gjort när du haft bilen inne på verkstad?

Gjort en "adaption" av växellådan? Dvs nollat den, och sen kört programmet som gör att lådan lär sig hur den ska växla och hur växlarna ska ligga osv?

Luftat hydralpumpen?

Sen verkar smgn vara beroende av en massa annat som ska funka 100%. Jag har nu lärt mig tex att när bromsljuskontakten börjar krångla, så kan smg få spelet. Likadant nu mitt senaste problem, strulade min vanos, bilen gick skit ett tag, och det verkar ha påverkat lådan nu, så måste in och göra en adaption igen snart.

Går resten av bilen 100%? Får de upp nån felkod hos bmw? Får du upp nån felkod på check-kontrollen?

xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
precis 2 ggr om har gjort det du säger, och det verkar ju inte funka så jag undrar om det kan vara nåt mekaniskt som strular för felkoder finns inte längre och jag byte min bromskontakt för 1 månad sedan.

Jag får ett slags klonk ljud när den växlar ibland och när den kopplar till friläge på ettan så hör man detta irriterande ljud.

Det kan ju vara vanosen men jag har inte märkt nåt i övrigt som strular mer än SMG:n, det blir väl fler symptom när vanosen inte funkar?

Sequentielle M Getriebe
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Aha intressant.

Låter ungefär lika som min när den börjar krångla, den typ missar en växel (oftast 2an).

Jag försöker få tag i en lista på alla sensorer som påverkar smgn men verkar vara svårt att hitta, men man tycker ju att nån måste veta.

För jag misstänker tex att säg en givare till passagerardörren sitter och glappar, då tror jag smg kan få spelet.
Dvs det krävs nog ganska lite för att få smg ur balans.
Och därför vore det ju bra att få reda på vilka sensorer som påverkar smgn.

Sen har jag en annan teori också, det finns nått som heter typ bowden kabel i växellådan, kan den behövas spännas ibland?? (Kanske är helt ute och cyklar nu)

Om din bil går bra på tomgång och när du gasar på så lär vanosen funka.

Hör gärna av dig om du kommer fran till nån lösning.

xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
det du säger är väldigt intressant, jag börjar ju undrar om det kan vara hardy skivan men jag kanske också är ute o cyklar :P

Finns det inte någon special avd. i tyskland för just sånt här som man kan ringa till

Sequentielle M Getriebe
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
xero, Kommit fram till nån lösning?

xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
nja..

Just nu har jag ju 245/35 där bak och 225/45 där fram och det ska vara 245/40 där bak och det kan ju vara det som spökar, den läcker inge olja eller något annat heller visar inget i felminnet så jag vet inte :(

Sequentielle M Getriebe
Ni kanske vet vad en koppling kostar till SMG 1an? Vad kostar det att göra en adaption av lådan?
co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
jag har inne min nu på adapition, kom överens om 500kr för den, men min m3a har blivit lite konstig efter kopplings byte, startar inte osv :S, helt mysko , så dom felsöker osv, så hoppas att jag får igång allt :S , men spökar smg så konveterar jag till manuel , = )
xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
coop:

Jo det är jag inne på lite nu också att konvertera men det är ju synd för när smg lådan funkar som den ska så är den ju såå underbar :D

Sequentielle M Getriebe
co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
ja när den funkar som sagt, men är trött på att lämna in bilen hela tiden = ), jag har pallat upp bilen nu, väntar bara på min växelspak , har allt annat, kan ju ta din msn eller ngt så kan jag hålla dig uppdaterade för jag har semester nu och nu ska smgn ut! = )
xe
57
xero888
525i limo -89
BMWCS #7278
robin_widborg@hotmail.com

Sequentielle M Getriebe
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jag är helt övertygad om att det är nått jävla litet skitfel som gör att smgn krånglar för folk... frågan är bara vad...

Liknade vanosproblemet... folk byter hela vanosen.. när det egentligen bara räcker med att byta oringar och kolla lödningarna på magnetventilerna.

co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
ja det är sant , jag tror att jag har luft i systemet , för nu när jag startar "med säkrningen" och bromsar till sen läggs e1 i och den går framåt , sen läggs den ut och "e2 error" kommer upp, och det frikopplas, men nu , så når jag inte har säkriongen i ligger troligtvis 2an eller 3an i hela tiden, någon som har något förslag på hur man luftar systemet eller resetar datarn ellre någpt ?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Startar med säkringen??
Alltså, när bilen stått still och du drar på tändningen så ska E1 ligga i. Sen trycker du på bromspedalen och dra fram växelspaken så du får E0. Sen ska du kunna starta, om nu du har motorhuv och dörrar stängda.

e2 error betyder: för högt/för lågt tryck i systemet.

Lufta systemet och reseta datorn kan de göra på bmw.

co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
nu går bmwn! smg funkar! :D packningarna i alla 4 solinider var som rått skit! :D
Coop. vad menar du med startar med säkringen? vart sitter den, är det "stiftet" man kan ta bort i en svart plastdosa under motorhuven?

Och vilka är packningarna du menar? Är det nr 18 du menar 4st tätningsgummin?

//Tommy
co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
exakt, sen när du startar upp den låter du den stå igång, utan luftskruven = )
Vilken menar du? Hur hittar jag luftskruven?

mvh
//Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.