AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.133

Vevaxelgivare... Var?

Sida 1 av 2
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Tjo!

Ursäkta en newbie, men lite mer exakt var sitter vevaxelgivaren på min 523i -97?

Den mäter på/vid svänghjulet och är alltså inte kamaxelgivaren som sitter bakom vanos-enheten. Men har någon en bild eller sprängskiss på var den sitter?

8-)

/Niklas
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Länk

Se nr 9.

/Jonas
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Tack Jonas!

Jag har letat mig blå efter den bilden!!!

/Niklas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Du kommer åt den, kan tom se den om du står på bilens högra sida och viker undan kylvattenslangen lite.
den knivigaste biten med att byta den är att komma åt kontaktstycket under insuget :)
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Mmmm, underlättar det om man plockar bort fläktkåpa och fläkten?

/Niklas
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
Fick bytt den igår kväll, vilken skillnad!
Jag har fått tillbaka min härliga, goa motor igen!

Räckte att lossa plasten över insuget och att plocka ur oljefiltret så kom man åt.
Men hade jag varit minste mer lik Karl-Alfred så hade det aldrig gått ;-)

Tack för tipsen grabbar!

/Niklas
Proctologist
Ger den felkod i carsoft vexaxelgiven om den är paj på en e39 523:a 00:a?
UN
17
UNL
523i -97
525i Touring -06
På min gjorde den det.

/Niklas
Bm
89
Bmw tjejen
528IA -97
Bytte min också i dagarna, och det blir skillnad. En gladare och rappare bil som man nästan glömt bort. Men som sagt gäller att ha smala armar och fingrar.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ja fick byta båda kam å vev. det var ett lätt jobb när man skalade bort lite saker som var i vägen typ olje filter vanos samt fläkt med kåpa..
Sp
20
Speedbird
540iA Sedan -93
116d M-sport -16
740iA -99
Hej! Lånar denna tråd och frågar vart den sitter på en e34 540i? (M60B40 motorn). Har en bil som går korta svängar efter den stått i några dagar och sedan när man startar den igen händer absolut inget.
nr. 12.. Länk

bara att kika ner mot vevens remskivor etc. så ser du den..
Proctologist
Är det svårt att få lös expansionskärlet? tittade bara lite snabbt efter jag lossat dom där clipsen, verkar sitta i lite mer grejor innan man får upp det, slangar kanske osv?

Är det krånligt att få upp det tänkte byta vattenpump
E3
31
E39västerås
bmw e9 2800cs 71
bmw e39 523i 98
hur märkte du att den va trasig min käns åkså slö lite ryckig går ruttet på låga varv
Visa användare
216
enter_now
535iA -92
M535i -86
Vilka symptom får man när vevaxelgivaren börjar ge upp? Min e34 535 är rätt orkeslös på låga varv. Visserligen är dessa bilar sådana men den gick bättre förra året.
Li
8
Litto77
523i -99
Kom just från garaget där jag ägnat en stund åt att hitta vevaxelgivaren på min 523i -99.

Kollade in länken som "ja73" lagt in tidigare i tråden.

Nu är det så att där den ritningen säger att givaren ska sitta så är det tomt på min bil, hålet finns där men ingen givare.

Bilen går men dåligt till och från.

Är den flyttad till annan plats tro?

Känns orealistisk att nån skulle ha snott den...och saker å ting ramlar väl inte bara av en BMW?

Hjälp!

Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Hej Litto77
Som du ser på bilden så finns det ett hål där givaren ska sitta o så finns det plats för el kontakten..
Kolla upp el kontakten o se om den sitter där.. Om det är tomt där så har du ingen givare..
Annars så kan du bara spåra sladden o kolla vart givaren har hamnat...

Mvh

Bmw är som drömtjejen.
Livet är underbart när allting fuknar.
Livet e försörd när den slutar fungera..
Li
8
Litto77
523i -99
Tack för tipset!

Har helt enkelt ingen givare. Inte heller nån triggerskiva på vevaxel.

Tror ett proffs får ta sig an min bil och göra vad de nu gör så att bilar går igen.

BMW...here I come
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Vevaxelgivaren sitter här på den motorn, 8 på bilden
Länk

Har du några felkoder på motorn?
FAF
Li
8
Litto77
523i -99
Ofan, tackar! Den bilden har jag letat efter.

Inte gjort nån diagnos, inte så hemma på den biten. Tänkte BMW skulle få göra det. Fast nu när jag vet var givaren sitter kan det bli ett byte för egen hand ändå. Känns som det borde vara det felet.

Bilen går bra när den är kall, går sämre ju varmare den blir. Stannar jag och startar den igen går den oerhört illa, orkeslös, stannar vid låga varv, varvräknare och bensinförbrukningsvisaren beter sig väldigt underligt.

//Litto
zi
6
ziMp
528i -97
Sitter det alltså två vevaxelgivare? Sitter det en längst fram vid remskivorna och en på vänstersida av motorblocket? Kikade på sprängskisserna på min 528i -97. och hitta två stycken. Vilken äre man ska byta om motorn tjyvstannar ibland och går bra igen efter nån minut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.