|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade idag in bilen då jag hör att vänster bakbroms ligger på, ser även på skivan att det börjar ta skada. Efter kontroll på BMW, visst är den sliten, det är järn mot järn. Problemet: eftersom inte klossen var bytt i tid så är nu även skivan kass och ska bytas. Slutbesked: Byt "bromssats" vänster bak, säger verkstaden. Jaha, säger jag. Så vänster bak bromsar mer än de andra eller hur bra är dom egentligen? - Du har väl en 3mm kvar, säger verkstaden. - Okej, men det går väl inte att köra länge till med dom då eller? - Nej, det är sant. Byt alla fyra. 9000:-!!! Så från att han sa byt vänster bak, fick jag honom att be mig byta alla fyra, vilket säkert är helt korrekt MEN varför måste man tvinga ur dom detta?? Varför kan dom inte kläcka ur sig sådant när man står där på service, att klossarna kan va bra att byta nu, inte många mil kvar. Min situation nu: Bilen "ska inte köras", jag får byta dom tidigast 22 juli hos BMW och jag har fått en "relativt" oförutsägbar utgift på ca 9000:-.. Trodde poängen med att följa serviceboken var att man mellan service skulle kunna köra problemfritt...... | |
|
När va den inne på service senast? samt vilken service stod på tur? Sen om ett belägg ligger på hela tiden så nöts det ner ganska fort. Sa dom verkligen att du bara skulle byta "bromssats på vänster bak"? För byter man bromsar gör man det alltid axelvis. Vad ingår i dom där 9000:-? Nya skivor bak samt belägg + nya belägg fram? |
|
|
Hej Men snälla du! du behöver ju inte göra PRECIS som verkstaden säger. Byt bara bromsarna bak så sparar/flyttar du en del av kostnaden. Om han inte rekommenderade byte av allt på en gång och slitagevarnaren har inte løsts ut så betyder det att dina frambromsar fungerar en stund till. Dessutom så sparar du ingenting i arbete med att göra allt på en gång, så du kan l¨mna frambromsarna i fred tillsvidare.... MVH Sakke |
|
|
Han vill nu byta alla fyra, och slitagevarnaren är trasig säger dom för bromsarna var ganska kass!! senast var 6000mil, nu har den gått 7000mil.. |
|
|
Märkesverkstäder säljer jävligt dyra stämplar. |
|
|
Kolla vad delarna kostar och se om du inte kan byta kalaset själv? Det är inte så svårt, här för lite sen bytte jag klossarna fram om en e46 på under en timme. Så stor skillnad kan det inte vara på en e90. Att byta skivorna tar nån kvart extra skulle jag tro. Att investera 300-400 spänn i en Haynes handbok är oxå bra. Om du sparar kvittot och noterar vid vilket miltal grejorna är bytta så duger det, enligt mig då, lika bra som om det är gjort hos BMW. Det är inte rocket science att byta dessa grejor. Det är rent av lite kul att kunna själv :-) Om du nu inte vill byta själv så byt bara på bakaxeln. Håll lite koll på skivorna fram och ta det när varnaren löst ut. Och så vitt jag vet eller har erfarenhet av så måste inte bilen till BMW för att varnaren löst ut. Kan ju nu iofs vara skillnad mellan e46 och e90. Varnaren kostar runt 150 spänn och den kan du oxå byta själv. Surt annars att inte kunna använda bilen fram till den 22.a samt att behöva lägga ut en del av semesterkassan kanske. Niklas Fransosen |
|
|
Om du ändå skall byta skivor bak kan väl bilen användas med viss försiktighet? Bromsarna tar ju även om det nöter metall mot metall. Vet inte exakt hur det ser ut på en E90 Touring, men på min E39 Touring var det rätt tidsödande att byta bakskivor då det är så förbannat trångt att komma åt oket & okhållarna pga att stötdämparen sitter dumt, och sedan tar det en stund att justera in handbromsen perfekt. Men det var jäkligt dyrt med 9000:-, är det med eller utan skivor fram? Måste väl räcka med endast belägg fram om skivorna inte är skeva eller något. ______ |
|
|
Har du ringt till några andra ställen och kollat prisuppgift? Måste ju inte vara en Bmw-verkstad. Lovar att på vissa ställen skulle du kunna få precis samma jobb som ingick för dom där 9000:- för typ 5-6000:- Annars vad det gäller frambromsarna så är 3mm ingen katastrof, och skivorna ska inte behöva bytas pga av den anledningen,utan det är om dom är allmänt slitna i huvetaget. Är man osäker på om en skiva är sliten eller inte så finns det ett litet mätinstrument som visar om skivan bör bytas eller inte. |
|
Gemini__ |
För 9000 kr ska du ha nya skivor + belägg runt om inkl. handbromsbackar jobb inräknat. Allt annat är ockerpris. Som sagt, se dig om efter en annan verkstad innan du bestämmer dig för att anlita den nuvarande. Mvh: Thomas |
|
Töligt skönt, lyckas kränga bilen till en firma som vill byta bromsarna själva..;) Har pratat om min tidigare 116i, ursäkta mig för er som lagt möda att undersöka för en 3-serie. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.