|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har funderat lite på att byta till 540 motorn, alltså M60B40 motorn i min 530. Efter att jag tittat omkring här på forumet så ska det fungera bra och har tillomed hört folk som har gjort det och att 530 lådan ska gå rakt på. Tydligen är det bara borr/slag som skilljer M60B30 och M60B40. Men när jag gå in på REALoem och titta så blir jag fundersam.... växellådorna ser absolut inte lika ut.. 530 - Länk 540 - Länk Hur går detta ihop? | |
|
De passar, men det är inte samma lådor nej. Bilderna är väl inte rätt. |
|
|
tack för svaret! Kollat upp lite på lagabasen. bilden på 530 lådan (S5D 310Z) är fel. |
|
|
Automaten är mycket svagare på 530 tyvärr. Mvh |
|
| Jo men detta gällde den manuella lådan S5D 310Z. Ska tydligen håller fint för 540 motorn. | |
| Risken är ganska stor att lådan kommer gå in i något felsäkertläge så jag skulle inte rekommendera denna operation. | |
| Hur går det till när en manuell låda går in i felsäkert läge? Jag har sett en hel en del som gjort detta bytet med lyckat resultat. | |
|
Har du en manuell 530 nu för det första? Och ja det finns fler som gjort det bytet, det ska finnas en gammal tråd om det här på forumet någonstans. Feliks har svarat fortare än han tänker, en mauell låda går inte in ett ett felsäkert läge, den antingen håller eller går sönder... Nackdelen med 530 lådan är väl, som jag ser det iaf, att den bara har 1:1 i utväxling på femman vilket gör att man passerar 3000 varv någonstans redan runt 120 km/h |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
530 lådan håller för 310 NM 540 lådan 420NM. Skulle du lyckas få ihop 540 med 530 lådan så lär du gasa försiktigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hasso: håller S6S 420G lådan bara för 420NM? det var tråkigt för alla som kör e39 M5. För det är precis samma låda i dom... Förövrigt så ska denna 6vxl låda vara god för upp över 600Nm, vissa säger 800Nm men jag vet inte hur mycket som stämmer i det;) 530 Lådan håller gott för M60B40 motorn, även med sinter.. men vem vet? det kanske är gräsnfall..? |
|
|
Det känns som om BMWs manuella lådor är ganska överdimensionerade, med tanke på hur många som turbokonverterar hör man inte många klaga på att lådorna rasar. Lite inspiration: Länk ______ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.