AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.083

Motorhaveri 745i e65 -02

I fredags totalrasade motorn på min fars 745i e65 helt utan förvarning på motorvägen strax norr om Jönköping (på väg mot stockholm ifrån falkenberg). Började vibrera och spottade ur sig vit rök. Bara att stanna tvärt intill vägkanten. När vi stannat visade det sig även att den släppt motorolja.
Allt detta hände inom en bråkdel av en sekund. Bilen visade inga som helst tendenser till att haverera innan dess (gick som en klocka och indikerade inte något i instrumenteringen). Alltså bara tvärhavererade utan förvarning, vilket jag tycker är gåta?

Bara att ringa bärgaren och få den bärgad till närmsta BMW- verkstad. Först idag fick jag domen. Motorn är kass, vilket jag nästan redan konstaterat, och behöver bytas. Dock har de inte felsökt bilen, så jag har fortfarande ingen som helst aning om vad som kan ha hänt.

Bilen är av årsmodell 2002, och uttagen i juli -03. Den har precis passerat 11 000 mil och är svensksåld. Den är regelbundet servad på märkesverkstad. Den var senast inne på service, för bl.a oljebyte i februari.

Bilen har ju verkligen lämnat en undrande och man vet ju knappt vad man skall ta sig till. Finns det någon som varit med om liknande, eller har tips på vart man kan vända sig?
Har läst att BMW ibland går in, av ren så kallad "goodwill" och hjälper till med reparationerna. Vart vänder man sig för att undersöka detta? Känns inte som att en bil som rullat såpass lite skall totalhaverera på detta vis?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vore nog lämpligt att en annan (oberoende BMW-kunnig verkstad) tittar på den också. Svårt att tro att den "totalhavererar".
mo
75
momo86
ägen för tillfället en bmw 523i 97a
oj låter ju konstigt men kolla på andra verkstäder om inte är aukt då det är biligare osv hela bilen är ju el så det lär u kosta om det inte går på försäringen. men har den verkligen servats kankse inte det fanns nån olja i bilen a du det kan vara mång orsaker
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

finns det inte typ en motorskade försäkring som gäller om bilen är max 9år gammal ir 11000mil ir nått??(typiskt att den just passerat 11000mil isf)
mo
75
momo86
ägen för tillfället en bmw 523i 97a
har du köpt bilen av en bilhandlare så ska du kunna gå tbx till han då han måste hjälpa till. det gäller 6 mån regel
Depression, nu när det är som roligast att ha bil också :-(

Kontakta försäkringsbolaget och ev. bilfirman.

BMW CS #1812

Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
"Regelbundet servad på märkesverkstad".. vill inte vara skadeglad på något vis, men hoppas alla här på forumet som avgudar den heliga "Stämpelboken" inte missar detta.

Hoppas det löser sig Njay86:(

mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har väldigt svårt att tro att bilen skulle totalhaverera helt plötsligt om den gått bra innan.Tycker oxå flera verkstäder ska kontaktas för en mer exakt beskrivn av felet.Har haft en 740 -e38 som betedde sig på samma sätt.Verkstaden trodde oxå att motorn var kass först.Insugsmembran var felet..vid mitt fall..mvh

Lelle
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Man kan ju få huvudvärk för mindre... :(
Återkoppla gärna vad som hade hänt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.