AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.749

740 växlar inte efter kickdown..

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Hejsan. Köpte i lördags en bmw 740 -00 och körde den ner till sommarhuset på västkusten (50mil) allt gick fin fint tills idag då den efter en omkörning aldrig växlade upp igen. Man måste ligga över ca 3700varv för att den ska växla upp (även i tiptronic läget)

Vad kan problemet vara ? Låg oljenivå i lådan?

Mvh Emil
Det där hände mig också, dock så köpte jag en pirat lmm och då växlade den som faan..Ryckte ibland dock men växlade.
Sedan har jag köpt en ny original lmm från tyskland,och jag märker att bilen har svårt att växla (kickdowns) den bara "drar" typ när man gasar.
Kanske är det så för att spara lådan eller köra bekvämt typ??
Jag har helt ny olja i lådan.
Is
468
Ismo
735iA -87
?? vad?? LuftMasseMättaren gör att det växlar konstigt?
Yepp på min bil gjorde det det. Den växlade ned snabbare och blev riktigt drag i bilen,sen lite slö att växla upp..Fick felkoder på den dock,men när jag bytte till en riktig så blev bilen "stilfull och växlar fint,lite seg på kickdown känns det som dock"
Men det var en stor skillnad..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är väl inte helt onormalt att lådan inte vill växla upp igen efter en kickdown, det är ganska många som har det "problemet" och betraktas som ett skönhetsfel i de flesta fall. Råkade själv notera detta ett flertal tillfällen på en kompressormatad 540, utan att de var fel på lådan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tack för svaren! Dock så vet jag inte om jag vill betrakta det som ett skönhetsfel att bilen alltid ska varva över 3700varv och dra 2,5 liter milen...Ska man behöva ligga i 160km/h för att den ska skjuta i 5an så vet jag inte om bmw är något för mig...
Mvh Emil
Is
468
Ismo
735iA -87
Hehe, då måste jag köpa en LMM till min bil.. måste dock fixa lådan först
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
tsdi: Låter väldigt irriterande!:S Provat nollställa bilen (göra den strömlös över en natt)?

Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Kom precis hem från semestern (första gången bilen är hemma på gårdsplanen) Vägen hem gick bra! Endast vid ett tillfälle blev den knasig, dock gjorde jag aldrig någon kickdown på vägen hem och det var svalt ute (om nu det har betydelse)

Läste någon annons på blocket där det står "Ny olja i låda + programvara Nu växlar den som den ska" Så kanske det är något av dessa problem med min ?
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Knopfler: Ska gå ut och göra det! Tack för tipset!

Sedan funkade inte heller stereon på hela vägen hem...Navi och skärm funkar, skivorna snurrar i växlaren men inget ljud i högtalarna..

Får se om det också blir bättre av att den är strömlös över natten !
b2
431
b2600
volvo Tgb 13 c304-75
volvo TL 11-53
S40 T4-99

Jag råkade ut för ett något liknande symptom när jag monterade vinter däcken på min e38.
Vid kickdown höll den i växeln för länge innan den växlade,samt att jag fick peta i neutral och sedan driven för att sista växeln skulle gå i.Trodde att jag skulle få byta lådan,men snokade lite gamla inlägg och läste om värden/parameter från givarna runt om bilen til texl stabilitet pgr mm,visade sig att tex fel däck,fel ringtryck mm kan orsaka att lådan beter sig knepigt mm.
jag skiftade till 18" och bilen växlade/fungerade klockrent igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.