|
|
|
|---|---|
|
jag har som sagt en e90 330 ia M från 06 som jag tycker växlar lite hårt när den är kall. Nu pratar jag bara om mjuka accelerationer för destu hårdare man trycker på gasen destu tuffare och senare växlar den och så ska det ju vara. Men om jag kör iväg lugnt när bilen är kall växlar den ibland runt 2200 varv istället för ca 1600 varv från 1 till 2 och då får man en liten knuff i ryggen, normalt sett känner jag inte ens att bilen växlar vid sådant pådrag. Det är bara vid första växlingen detta kan uppträda. Ett annat tillfälle är när jag växlar med triptronik efter att ha gasat på i sportläget, jag växlar då för att hålla hastigheten jag gasat upp i och vill ha lägre varvtal. Det kan vara för att det är sportläget? Ett tredje tillfälle är om jag ligger i 110 till 130 i jämn hastighet och går från D till DS, då växlar den ner mjukt men sen när jag går från DS till D så får jag samma knuff. Ska tilläggas att den inte är en våldsam knuff men jag tycker den borde göra de ovan nämnda växlingarna helt mjukt. Så, är detta normalt? Vad bör göras? | |
|
Fixa en updatering hos BMW? |
|
|
En uppdatering skulle ju kunna vara lösningen, men finns det någon? Är det någon annan som gjort en uppdatering? Min bil har gått 5300 mil och är en sen -06, ska det verkligen behövas? Det borde rimligen inte handla om slitage... |
|
|
Prova att nollställa aut. lådan. Detta görs genom att vrida på tändningen, och därefter trycka gasen i botten (förbi kick-down). Håll gasen i botten i 25 sek - detta nollställer minnet. Kan kanske hjälpa. / Simon |
|
|
Hej Nu har jag bara erfarenhet av Audi vad gäller automatlåda (S6 4,2) men den gjorde precis som du beskriver. Första växlingen vid kall motor kom vid ganska högt varvtal, men där var förklaringen att det var normalt för att motorn ska dras lite längre upp i varv så att katalysatorn ska "tända" snabbare vid kallstart. Jäkligt irriterande feature måste jag säga. Ville man smyga iväg på morgonen fick man dra över spaken i tiptronic och peta i 2:an. |
|
|
Jag ska prova att nollställa lådan nästa gång jag kör, kanske idag, jag återkommer efter jag provat. Hoppas det fungerar... M-artin: Märklig feature som sagt, det är som sagt bara första växlingen. Det jag tycker är konstigt är att om jag går från D till DS och tillbaka till D i över 130km/h så växlar den utan att jag ens märker att den växlar, växlar jag mellan 110 och 130 känns det som sagt eftersom motorn tvingas ner i varv och det blir ett litet ryck. För om jag förstått det rätt så kopplar den ju hårdare i sportläget iom att man inte vill ha slir på kopplingen när man gasar på lite friskare, då är det helt som det ska, men när man kör mjukt vill man ju ha mjuka växlingar som sagt. |
|
|
Mackan_86: Mitt bästa tips är att göra ett "vanligt" delbyte av automatoljan med nertag och rengöring av tråg + eventuella magneter i tråget + byte av automatfiltret, ofta växlar lådan mjukare efteråt. Mvh |
|
|
rob_t_j72: Det du beskriver är tyvärr inte något jag vågar mig på själv. Jag provade att göra resetten som beskrevs tidigare och jag inbillar mig att det blev bättre. Jag får känna efter under några dagar nu, sen får jag se om jag pratar med dom på "förenade bil", för jag vågar inte skruva med lådan själv. Det kan vara att jag är grymt petig... |
|
|
Det har nu gått 2 dagar sedan jag nollade lådan och jag har inte haft några tendenser till att växla senare eller ryckigare när bilen är kall. Det har dock varit väldigt varmt dessa dagar men innan har det hänt att jag kört iväg långsamt och det känts som man släppt upp kopplingen med lite gas så det blivit ett litet ryck framåt, detta har jag inte märkt av. Jag har läst att när man nollar lådan nollas det adaptiva minnet och nu tycker jag att det känns annorlunda, men det kan bero på att jag känner efter hela tiden. Jag får för mig att den växlar annorlunda men jag kan inte exakt säga vad skillnaden är för det känns inte som om något skulle vara fel. Jag får för mig att jag känner växlingarna tydligare och sportigare nu om jag inte "mjukkör" men det kan vara för att jag känner efter extra mycket. Det känns som en perfekt men lite sportigare växling och inte steglöst som det gör när jag myskör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.