|
|
|
|---|---|
|
En vän till mig tror jag håller på att åka på en blåsning. Han har köpt en E60 525Xi 07 3.000mil för ca 200.000 SEK som han redan har betalat naturligtvis. Han har köpt en bil som kommer från USA som är väldigt lätt krockad. Bilen togs in till Litauen för att göras i ordning för att sedan importeras till Sverige. Men längre än så här verkar inte bilen komma. Och det har nu gått ca 4 månader. Bilen är så lätt krockad, en enkel skada på en framskäm, så den kan inte importeras som skrot. Säljaren borförklarar sig hela tiden, antingen fattas det något papper. Eller så är det någon reservdel som inte kommit eller så har de hittat någon nytt fel eller anant gått sönder som de skall reparera före leverans. De lovar leverans varje vecka, men bilen kommer aldrig. Jag har sett bilder på bilen och det finns inga skyltar på den då den fotograferades för några dagar sedan. Kan det vara problem att regga in den i Litauen kanske? Säljaren säger dessutom att inga extra kostander skall uppkomma. Min första fråga till han var vem tar momsen! För bilen måste ju momsas någonstans. Enligt säljaren går det alltså att ta in en bil till Lituaen och momsa den där billigt för att sedan impotera den till Sverige momsfritt? Jag vet inget om import eller nått, men jag tycker allt låter hur skumt som helst. Kan någon förklara en sådan här import hur den går till. Alltså USA till EU land för vidare till Sverige. Tack Mvh Kristian | |
| Låter illa..Antar att han åtminstone har ett chassinr på skrotet? Momsen är väl ett mindre problem om den blir inregad i Litauen. | |
|
Det finns dom som tar USA bilar till tyskland och momsar dom där och sedan till sverige så det är nog inte några problem med detta. Importören står för moms/tull innan tullen släpper in bilen i landet så se till att få ett EU regbevis innan den tas in till sverige bara. /Daniel |
|
|
Bilen kom levererad idag under kvällen. Såg bra ut! Allt verkar sluta lyckligt. Glad för min väns skull :) Han blev väldigt överaskad själv. Vilken suprise! Tyckte det verkade ordenligt skumt, förstår inte hur man kan göra en sådan här affär, denna gång gick det bra. Men det kunde ju lika gärna gått åt helvete. Tack för svaren boys i alla fall. |
|
|
Har sett fler bilar som tagits från USA via Litauen till Sverige, är det billigare på något sett att göra så? Har Litauen kanske andra tull & momsregler? Eller passar dom bara på att fiffla med bilen på vägen hit? |
|
|
Momsen ska vara rätt låg har jag för mig, nån som vet? Det stora problemet är ju att man inte vet om/hur allvarligt krockskadad bilen eventuellt har varit, men många mekar är säkert duktiga där... samtidigt så kan ju mätarställningen putsas lite. |
|
|
Korrekt momsen är lägre där, tror 17% mot 25%, därav tar all rutinerade importörer bilen den vägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.