|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ännu ett skräll-inlägg, så fort någon firma varit varit på tapeten och får dålig cred (i början) så är det någon som "vet". Ja ja, det var ju hyvens att dom rättade till det och lämnar man i bilen på verkstad och man inte speciellt begärt att få bilen repad eller på annat sätt vanställd så ska ju bilen vara finfin. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Anilsson: Hänga ut o hänga ut!? Ok, visst...men jag sa till verkmästaren att jag skulle gå ut med detta(han kunde redan då gjort annorlunda..eller hur?), så det blev alltså ingen överraskning för Lindholms bil att så blev fallet. Saken skulle aldrig blivit avgjord om jag inte "skrev min lilla historia" här på forumet, och det som kom fram här.punkt. Repan blev till på servicen och jag litar stenhårt på farsan i detta fall! Sedan så kan man förklara sig "hit o dit" huruvida man gör på en verkstad med diverse reparationer. Normalt sett skall väl det inte bli skador på kundernas bilar...eller? Detta är förhoppningsvis en händelse som inte upprepar sig allt för ofta. Första inlägget på forumet...hmm...undrar hur det kan komma sig att du skriver just nu? Vägra serva? Tja, det får dom gärna göra, men jag har ju ytterst svårt att förstå den logiken isf. Kan du förklara närmare hur du tänker då? Mvh Janne. |
|
|
Janne T Jag jobbar inte på Lindholm. Jag vet att värkmästaren på Lindholms kan vara lite tvär och osmidig, och borde skickas på någon sorts av utbildning. Men tror ändå inte att repan blivit då dom haft den inne på service. Logiken med att inte serva era/din bil är det blir billigare och mindre tjafs för sin egen del. Mvh A |
|
|
kaptenlöjtnant För det första, ingen människa är perfekt. Olyckor kan hända. Men jobber själv innom branchen och ser det mycket märkligt med repa på bakluckan efter service och dragbyte. Men det är som sagt bara min åsikt. |
|
|
Det är så sant men det kräver ju också att man står för sina misstag och inte i ena stunden blåneka för att i nästa läge bjussa på allt, genomskinligt dålig service. Trots allt är ju kunden en av grunderna till att meken har jobb överhuvudtaget? Vidare, så gillar man ett märke så byter man helt enkelt verkstad som framgår av flertalet trådar här, plättlätt och pengarna hamnar på ett annat konto. Alla nöjda, alla glada. Mina egna upplevelser av verkstäder är bara av godo, nja det är ju snubben på VW-verkstaden då men han är numera kultförklarad över sin lathet. =) Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
"Olyckor kan hända." Precis och kunden skall inte drabbas det minsta, inget tjafs, ingenting. Vad händer då? Verkstan får ta en kostnad men kunden kommer glatt tillbaka. |
|
|
Anilsson: He,he...du var mig en "lustig" prick, att vägra serva bilarna pga ett ärende som detta är ju så inskränkt och märkligt att du borde läsa en del böcker och gå en del kurser så att du mognar i ditt tänkande.. Man kan tycka mycket är märkligt, men har det blivit en repa på luckan under denna service så har det..punkt.. Jag kan bara säga att detta "ärende" är fixat o klart för våran del och Lindholms har skött det till slut på ett bra sätt. Mvh Janne. |
|
|
Skönt att allt löste sig. Lite intressant är det som Anilsson skriver, att de tar foton på de mest uppenbara saker som finns på vissa bilar. Om detta är ett generellt beteende i branschen så borde det alltså finnas två sidor av myntet. Nu tror jag stenhårt på TS historia, hur han beskriver hur pass rädd pappan är om bilen, men...människosläktet är rätt märkligt. Hederliga så det förslår, speciellt då det kommer till det här med bilar. Rätt vanligt att Svenne Svensson "glömmer" att berätta om vissa fel när de ska sälja sin bil, så jag tror säkert att det finns de som försöker sig på en fuling efter verkstadsbesök. Jag tror även att detta kan vara omedvetet. Om jag går till mig själv, har jag haft bilen inne på service eller av annan anledning så åker "falkögonen" med automatik på då jag hämtar bilen. Och jag kan upptäcka saker jag inte noterat innan. Lite klurig fråga, är det som Anilsson beskriver att det fotas innan service och att detta är vanligt, då kan jag förstå att det finns en policy mot denna typ av klagomål, därmed inte sagt att jag tycker den är ok. |
|
|
Visst händer det att verkstäder klantar sig. Allt för ofta är min erfarenhet. Har dock ingen erfarenhet av BMW verkstäder, hoppas dom är i en klass för sig. Däremot har jag råkat ut för att man "glömt" dra åt oljepluggen vilket medförde att den efter ett tag lossnade med bogsering som följd. En annan gång lyckades man krocka med min bil i samband med provkörning. Sedan har jag råkat ut för ett antal klantiga reparationer eller att man inte klarat av att åtgärda fel. Nej, i fortsättningen tänker jag skruva själv så långt det är möjligt. Man klarar mer än man tror, det mesta är faktiskt inte så komplicerat. Många tips finns här på forumet och på andra ställen på nätet. Det är dessutom rätt kul och mycket lärorikt, tycker jag. Sen får man ju en helt annan koll på statusen på sin bil när man gör det själv. |
|
Gemini__ |
anilsson: "Logiken med att inte serva era/din bil är det blir billigare och mindre tjafs för sin egen del." Har man någon sorts yrkesstolthet så utför man sina sysslor på ett sådant sätt att dispyter inte uppstår (givetvis finns det rötägg överallt, de är svåra att värja sig emot). Då slipper man sk. "tjafs". Om det uppstår dispyter pga slarv från verkstadens sida skall detta inte nonchaleras från deras håll. Om man löser ev. problem på ett enkelt och smidigt sätt är chansen stor att att man har en trogen kund många år framöver. Men det motsatta beteendet sätter sina spår, var så säker. Bra förresten att du nämnde att verkstadsmästaren hos nämnda företag är inkompetent, det visar ju att en varningsflagga för detta företag är befogat. //Thomas |
|
Mina erfarenheter är att auktoriserade BMW verkstäder definitivt inte är i en klass för sig. Nu har jag personligen bara erfarenheter av en BMW verkstad men det räcker för mig. Skall dra en kort historia som inträffade kort efter att jag köpt min nuvarande bil. Jag fick med köpet ett års premium Select garanti, guld och gröna skogar från försäljaren ni vet ;-) Åberopar gnällande anliggande broms vänster fram. 1. Bilen in för kontroll. Inget fel konstaterat. Problemet kvartstår. Jag berättar att det är mer bromsdamm på vänster fälg vilket bevisar att det helt klart bromsar mer på en sida. 2. Bilen återigen in för kontroll, får återigen beskedet att det inte är något fel på bromsen. Denna gång gör verkstan dessutom av med en kvarts tank. Vid det här laget börjar man bli aningens förbannad som ni kanske förstår. 3. I samband med ett beställningsjobb av extrautrustning (som dom inte heller får till men det är en annan historia) tittar de en tredje gång på frambromsen. Nu börjar det roliga i historien. Denna gång är jag kvar väntandes i bilhallen och plötsligt ber kundmottagaren mig att följa med in i verkstadslokalen där bilen står upphissad med framhjulen i vädret. En mekaniker snurrar på hjulet och säger att det inte är något fel, kundmottagaren ber mig känna på hjulet. Jag känner på hjulet och visst är det tjuvbroms. Får till svar att det är normalt. Känner på andra sidan också och där är det helt ok. Ett antal minuters dividerande fram och tillbaka ger inget resultat, jag blir mer och mer ilsken. Känner att mitt intellekt blir kraftigt förolämpat, det är ju så uppenbart! Plötslig släpper en mekaniker i andra ändan av lokalen allt han har för händer och kommer resolut fram och känner på hjulet. - Det här är tjuvbroms! Ridå för kundmottagaren som blir tomatröd i ansiktet och får endast ur sig att han måste tala med chefen. Hahaha..... Man försökte alltså spara pengar (???) genom att försöka lura mig genom att styra vad mekanikern skull säga men en annan mek (heder åt dig!) hade råg i ryggen att avslöja sanningen. Massor av onödig för firman kostsam tid och en ilsken kund som resultat. Så här efteråt är det bara patetiskt men jag kan säga att den firman får inga mer jobb av mig. Och ja, de fixade bromsen till slut, det var bara beläggen som kärvade. |
|
|
Anilsson: Vad föranledde din registrering på forumet? HAr du precis köpt en stortysk? eller vad? Vilken verkstad jobbar du på? |
|
|
Anilsson, "Har svårt att tro att repan på bakluckan blivit på service och drag byte då man bara öppnar och stänger baklyckan då man ska lös med stötfångaren" Givetvis ska detta inte resultera i skador på bilen men du måste ha väldigt liten erfarenhet och dålig fantasi om du har svårt att komma på nåt sätt som skadan kan ha åstadkommits av verkstaden av misstag. På en verkstad är det mycket liv och rörelse. -Den aktuella bilen och andra bilar körs in och ut ur hallen. -En stressad mekanikern springer runt bilen men div verktyg och delar -Reservdelskillen kommer körandes med en vagn lastad med reservdelar -En tekniker ska kolla över den krånglande billyften -Städaren kör förbi med sin vagn -mm mm Har själv sommarjobbat flera år på reservdelslager och en stor seriös bilverkstad. Sker skador och olyckor mer eller mindre dagligen och givetvis rättas dom flesta till utan att kunder ens vet om det. Tycker Lindholms räddade situationen någorlunda tills denna helt nya användare kom in och försvarade och hotade. Jag har mycket svårt att tro att denne inte har någon som helst koppling till Lindholms bil eller t.o.m jobbar där. |
|
|
Jag kan iofs nämna att bilen fortfarande har alla garantier kvar... Bilen är inte ens två år ännu. Bara för ett förtydligande av hur fin den kan vara(naturligtvis beror det på handhavande osv), det är alltså ingen E60 från -03 eller något sådant. Årsmodellen är -07,facelift, 190hk alltså.. Uttagen i slutet Juli-07, farsan köpte den ny och är m.a.o. enda ägaren.. Ca 2000mil har den gått. Mvh Janne. |
|
| Jag lämnade in min m3 på lindholms i umeå för service nyligen, blev väldigt nöjd över bemötandet, dom kändes seriösa och förtroendeingivande, har erfarenhet från den lokala mb handlaren, eftersom jag ägde en mb förrut, där kommer jag aldrig gå in något mera. Skillnaden var total. | |
|
Det var väl jättebra att den här tråden startades!? Verkstaden i fråga förstod tillslut feedbacken och löste problemet. Nu har de dessutom visat en ändrad attityd, kan ju inte bli bättre. De verkar kort och gott lärt sig en hel del. Trådskaparen har nog ett finger med i spelet gällande den senaste tidens utveckling på den aktuella verkstaden... Egentligen borde du få en fin present av verkstaden som nu dessutom fått finfin reklam. De har själva en del i det naturligtvis. Jag skulle bli fantastiskt glad om en verkstad sa till mig: "Vi vägrar att serva din bil". Bra, då slipper de klanta sig eller ha min bil som försökskanin. Min stora förhoppning är att fler verkstäder lär av detta med. BMW har faktiskt inte direkt en lysande kompetens hos sin personal. Undantag finns naturligtvis (vilket gör det helt onödigt att kommentera detta uttalande). //Mikael |
|
|
P.S. Glömde en sak. Hett tips till en del BMW-verkstäder (inte alla): Det finns många andra teknikorienterade företag som har en så bra syn på kundvård och reklamationer att det är vanligt förekommande att en reklamation stärker relationen med kunden. Om de har högre kostnader för reklamationer? Totalekonomiskt: tvärt om! Ex. Ett bolag köper en teknisk utrustning för ett antal hundra tusen. Om det är en bil eller en maskin är helt ovidkommande. Efter en tid har bolaget en del frågor till leverantören angående produktens egenskaper och normala funktion. En maskinleverantör har goda svar på det, men pratar vi bil och BMW så har man ofta inte en aning. Sorry för lånet av tråden, men det kändes lägligt. :) |
|
|
Janne T "Anilsson: He,he...du var mig en "lustig" prick, att vägra serva bilarna pga ett ärende som detta är ju så inskränkt och märkligt att du borde läsa en del böcker och gå en del kurser så att du mognar i ditt tänkande.. Man kan tycka mycket är märkligt, men har det blivit en repa på luckan under denna service så har det..punkt.. Jag kan bara säga att detta "ärende" är fixat o klart för våran del och Lindholms har skött det till slut på ett bra sätt. Mvh Janne." När man går till personangrepp anser jag det inte är värt att lägga ner tid på att diskutera med just dig. |
|
|
E36 Har kollt runt på forumet tidigare, letar efter bil för tillfället. kollade efter "bra att veta" saker då jag såg den här tråden. |
|
|
BjörnB Jag har inte hotat, jag berättade att dom kan neka service. Och jobbar absolut inte på lindholms. Efter det jag har läst här på formet så tycker får jag en syn av att ni vill att verkstaden ska vara dålig. Kan mycet väl vara eran egen attityd, vet själv att man mycket häldre vill vara tillmötesgående mot en glad och trevlig kund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.