AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.823

"Fin" kundservice på verkstaden...Eller?

Sida 1 av 4
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, tänkte jag skulle slippa skriva om det här, men jag gör det nu iaf pga dåligt kundbemötande på Lindholms Bil i Umeå.

Farsan lämnade in bilen(E60) nyligen för byte av dragkrok(Garantifel) + service(bl.a. olja+filter) hos Lindholms bil här i Umeå..

Allt väl ända till han såg att det blivit repor på bakluckan efter denna service(relativt små, men klart synliga).
Verkmästaren har klargjort sin syn på det hela och nekar i sten att de är dom som gjort detta, han menade att det är antingen han själv eller någon annan "trafikant" som är den skyldige.

Varför inte bara ta in bilen och polera upp detta så skulle "kunden"(Farsan) blivit nöjd och allt skulle vara "ur världen"..
Till saken hör att han är väldigt noga med bilen och den har knappt körts i regn hitintills och han parkerar lååångt ifrån entréer vid besök på sta'n osv osv..
Han är 100% säker att det blev under servicebesöket på Lindholms Bil.
Lackbehandlad är den också osv.

Inga pengar heller att tala om för firman att fixa till detta också skall tilläggas.

Kunden i centrum och vi "börjar " våran relation(förhoppningsvis en bra relation är vad dom menar?) med kunden efter köpet osv osv är tydligen nys, men det är vad som står i diverse annonser från denna firma...Blaj tydligen?!

Nee...dåligt är bara förnamnet.

Arrogant kundbemötande anser ju jag...
Till saken hör ju att han tog upp detta direkt på plats, och verkmästaren sa direkt att det inte kunde vara dom utan att ens ha kontrollerat med pojkarna som gjorde servicen/utbytet?...Märkligt!

Vad anser ni om Lindholms bil i Umeå?
Tycker ni att kundbemötandet är super eller har ni andra synpunkter så skriv gärna en rad här.

För att åka in på en enkel service skall man tydligen fotografera hela bilen innan för att slippa sådant här "tjafs" :/
Verkmästaren sa också att det är att rekommendera för alla(dvs fota innan bilen skall in på Lindholms Bil i Umeå)...Jaja, han tror då icket på kunden i detta specifika fall det är ju klargjort i alla fall..

Jaja, det blev ett bemötande som resulterade i denna skrivelse iaf...tyvärr.

Mvh Janne.

Scheckheft
varför inte skicka ett mail till VD:n? Ställ en enkel fråga: Varför ska jag anlita er i framitden?
Och herr Hjärpe verkar ha fått allt om bakfoten och inte förstått varför han är verkstadschef. Det gäller så mycket mer än att laga en bil... .

Mvh
Scheckheft

Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, det kanske måste till en skrivelse till Mr Lindholm själv...men jag tycker ju att dom fått tillfällen att fixa till det här utan att "chefen" skall behöva rycka in(han är tydligen på semester)..

Jo, verkar´n verkar inte vara den mest "kundorienterade" mannen i sta'n...
Man borde inse att det slår tillbaka på ett eller annat sätt i slutändan :/

Jag sa också att det här kommer att komma ut...
Man han sa att>>>"Ok, gör du det", men att hans ståndpunkt är kvar.

Mvh Janne.
Jag blir arg samtidigt som man får egna erfarenheter bekräftade när jag läser läser Jannes berättelse.

Vi kunder är värda långt bättre! Janne T, stå på er jag hoppas ni får upprättelse.

mvh/ Anders
HC
41
HCP
530i -90
De har dålig prio på kunder, värdesätter kunder som kommer efter vad de ska göra.
När de börjar behandla alla kunder som en kund, inte efter spenderarstorleken så kanske jag ska fundera på att köpa bil där.

Nu kommer jag åka iväg ett 20-tal mil till en annan BMW försäljare när det ska köpas familjebil.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det bästa Ni kan göra är att prata med verkmästaren igen.
Förklara då att Ni tänker ta kontakt med VD´n för att förklara vad som har hänt. Han får då chansen att rätta till det som gått fel.
Om han fortfarande visar samma arrogans så tveka inte att göra en skrivelse.
Jag har själv råkat ut för en likande sak i samband med service.
Efter kontakt med VD´n så löste sig allt till min fördel. :-)

Lycka till!

Mvh Håkan
Håkan: jag tycker egentligen inte att de ska behöva tala med verkmästaren en gång till... Jag tycker det är lite upp-och-nervända världen - det är väl Lindholms som ska ta hand om sina kunder, inte kunderna som ska passa upp på Lindholms verkmästare??

Stå på dig Janne!
Fr
52
Frankson
525iaM-03
Har samma problem på märkesverkstaden där jag servar och reparerar min 525a ett antal mil norrut från Umeå ,det är tydligen en affärside för en del av BMWs märkesverkstäder att vid reklamation av utförd reperation i första hand försöka skylla på kunden ,har själv varit med om det flera gånger ,man ska inte behöva stå med mössan i handen och be om ursäkt för att man klagar på en dåligt utförd reperation,men det är tydligen vad en del BMW verkstäder förväntar sig. Janne.T kolla om bilfirman i fråga är ansluten till kontrollerad bilverkstad ,där kan man anmäla om man inte är nöjd med en reperation,jag gjorde det en gång och då blev man helt plötsligt viktig som kund.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..
Tack för synpunkterna hitintills.

Jag ska snacka med farsgubben och visa tipsen till honom, sedan så får man väl se hur han agerar efter det.

Mvh Janne.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är precis pga denna typ av kundbemötande som jag sedan ett par år tillbaka aldrig anlitar Förenade Bil i Malmö.

Theanders i Lund har vid ett flertal tillfällen bevisat att dom sätter kunden i centrum och då blir det också dit jag vänder mig.

___
//Ulf
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Intressant att läsa, men inte direkt förvånande. Fick inte heller något särskilt positivt intryck av Lindholms sist jag hade med dem att göra. Hoppas att de tar på sig ansvaret!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Återkoppling:
Ja...det har löst sig.
BMW polerade bakdelen av bilen i fråga och farsan gav betyget godkänt.

Men mest nöjd är han(vi) ändå med bemötandet till slut, dvs att BMW ändrat sig och mötte detta problem från en annan sida nu, dvs mötte kunden på ett korrektare sätt..

Mvh Janne.
Scheckheft
vem ändrade sig; herr verkmästare :D?

Mvh
Scheckheft

Janne T,
Bra att din far vart nöjd till slut.

Det är bara så tråkigt att det skall sitta så långt inne hos bilfirman. Det är så uppenbart att firman försöker släta över i mesta möjliga mån. En "stark" kund hälper man dock till slut när det inte håller längre och det finns risk för dålig publicitet.

Har det blivit värre/sämre med åren? Jag inbillar mig det.
Visa användare
234
tsdi
- Alpina B12 (E32)
- Dodge RAM Hemi
- Ferrari F430
- Audi R8 4,2
- BMW 750 E38
Tycker BMW i allmänhet är dryga som bara den. Är bara 18år och skulle i uppdrag av farsan åka och hämta offerter på olika bilar, Väl på Bmw så presenterade jag mig och sa att jag var intresserad av att ta fram en offert på en 535D. Han tyckte jag var ungefär lika intressant som en påse grå sten, Men sedan när jag några minuter in i konversationen råkade slänga ur mig att jag var dit skickas av Göran (pappa) på ...... AB, ja då blev det en helt annan ton.

Tycker det har varit precis samma sak nu när jag precis köpt min andra egna BMW och man kikat lite i bilhallar osv. Det är fan inget super bra bemötande man får. Ingår det i deras affärside att ha kostym och vara lite allmänt överlägsna ? Hellre en kille i badshorts som är trevlig än någon som är välklädd och dryg!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Scheckheft:
Ja, verkmästaren ändrade sig tvärt...
Varför kan man ju spekulera i... men det ska jag inte göra nu i och med att det löste sig.

Ska jag börja med att analysera allt i detalj och skriva om hur konversationen fortlöpte i alla detaljer..tja.. då får jag nog hålla på ett tag.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

AKN:
Tja, huruvida det blivit bättre eller sämre med åren är jag nog inte rätt man att uttala mig om, men jag har för det mesta gjort mina inköp/förfrågningar osv på Lindholms utan att behöva irritera mig..

Visst, det har väl funnits små grejor som man funderat över en smula, men det har löst sig utan att behöva lägga ut saken.. som man brukar säga :)

Mvh Janne.

Janne T,
Jag menar bilhandlare generellt. Tror det är viktigt att vi kunder ställer höga krav och är tydliga med vad vi tycker om service/bemötande (som du/ni gjort).
Beröm vid bra service - Kritik vid dålig service. Både och är viktigt då det skall löna sig att vara korrekt, trevlig och ödmjuk. Ju besväligare vi kunder blir när det görs fel desto bättre kommer nästa kund att behandlas (för säkerhets skull).

Enkel logik men....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

AKN:
Ja, så är det garanterat...
Jag inbillar mig att folk i allmänhet inte orkar bry sig om "någon repa här eller där" efter en service t.ex., men det är viktigt att konsumenten säger till om sådana saker.

Sedan kan man ju hoppas att handlar'n eller vad det tänkas kan vara agerar på ett sätt som både inger förtroende och skapar förutsättningar för vidare kontakt osv..

"Kunden har alltid fel" är ingenting som gagnar en firma i längden..vad det än vara må för prylar han säljer.

Mvh Janne.
Janne T

Har svårt att tro att repan på bakluckan blivit på service och drag byte då man bara öppnar och stänger baklyckan då man ska lös med stötfångaren.

Jobbar själv på verkstad, och kunder överlag är alltid mer uppmärksamma efter service. vilket har resulterat i att vi tar kort på allt iögonfallande.

Och tycker verkligen det var fult att hänga ut ett företag så där, specielt då saken inte var avgjord.
Dom kan lika gärna vägra serva din eller som i det här fallet er fars då jag vet att folk på Lindholms använder forumet.
Scheckheft
Anilsson - jobbar på Lindholms? Kan man misstänka. Du, liksom verkmästaren, verkar inte fattat vad det rör sig om. Ni gör något mycket viktigare än att laga bilar - ni servar människor. Så lägg i framtiden fokus på rätt saker så slipper ni "bli uthängda".
Och ja, med den attityden du visar i din avslutande mening så kommer du inte långt i ditt yrkesliv

Mvh
Scheckheft

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.