AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.292

MÅSTE man laga kondensorfläkten? Risk att blåsa ACn?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Misstänker att min kondensorfläkt är paj eftersom ACn kräver motorvägsfart i dessa extremt varma dagar. Då kyler den fint men i stadstrafik...forget it.

Har pratat med en AC reparatör och han menar på att jag MÅSTE byta den eftersom man kan blåsa hela systemet utan fläkt. BMW skall tydligen vara extra känsliga för detta. Jag hade hoppats på att kunna åka vidare och "leva" med en sämre AC i stadstrafik eftersom vi skall ner i Europa om två veckor och har inte lust att blåsa 4000 spänn av reskassan. Det är ju trots allt på motorväg man spenderar den mesta tiden och där funkar den. Man kanske kan koppla från kompressorn när man rullar in i stan?

Vad säger er erfarenhet? Jag vet att jag borde lyssna på vad en verkstad säger men det är ju samtidigt business för deras del också!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan använda den i motorvägsfart, med stäng av ACen i köer och statskörning annars blåser du den garanterat, då fläkten är till för att sänka trycket så att det inte blir för högt så att säkertehstventilen tömmer systemet
Du bör ha bra kylning även i statstrafik även utan AC fläkten innan bilen blir genomvarm för den går ju bara vid behov ,annars är det förmodlingen även dåligt med gas i systemet.
Sedan används ju även fläkten som extra kylfläkt till motorn, när viskofläkten inte räcker till, det ska du också ta i beaktande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för svar Hasso

Exakt då är det...dvs har jag kört en stund på motorvägen och kylt ner trycket så funkar ACn även vid stillastående. Då är det ordentligt med kyla dessutom.

Har ju även hört om ett motstånd som kan bytas...får kolla det. Annars kanske det är billigare att fixa fläkten när man ändå är i tyskland? Tyckte 4-4500 för ett fläktbyte lät fruktansvärt dyrt...
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
På min e39 hade kondensorfläkten fastnat med föjd att kylmedlet gick ur övertrycksventilen när det blev varmt. Jag köpte en begagnad fläkt på skroten och monterade själv (1500:-).
Bytet var hur enkelt som helst (e39 -96), bort med stötfångaren, luftstyrningen, strålkastarna och kylfläkten. Jag har en månads garanti på fläkten och har kapat kostnaden med ca 6500:- (helt otroligt!).

If it works, don't fix it.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

S&S: Här har du en som lämnar in bilen för byte av glödlampor....nåja, nästan ialla fall ;-). Jag är verkstädernas bästa vän.

MEN! Jag har ialla fall nu på lunchen konstaterat att fläkten KAN snurra igång vid höga temperaturer så helt kass verkar den inte vara. Har hört olika;

1. Fläkten skall ALLTID gå igång direkt oavsett temp när kompressorn startar
2. Fläkten går BARA igång när arbetstempen blir för hög.

Detta kanske varierar beroende på modell? Hoppas på det sistnämnda alternativet för min fläkt är död när motorn är kall. Har även noterat att ACn kyler bättre i högsommarvärmen när kupéfläkten inte går på högvarv - känns nästan som att ACn inte "orkar med" då...
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag är inte helt säker på din fläktfunktion men på min finns två hastigheter, nyare modeller är steglösa och sägs använda kompressorfläkten som extra tillskott för motorkylningen. Är osäker på detta då jag har en -96:a, vanligtvis kör bilen inifrån och inte hänger på huven på andras bilar bara för att få veta...

Min fläkt styrs av värmen i kondensorn/kompressorn och regleras med hjälp av två motstånd som sitter på kylfläkten, det kan vara så att ett av dessa är ur funktion. Det borde köldgubben kunna kolla.
Förmodligen behöver du provtrycka systemet för att se hur mycket kylmedel som finns kvar då det är troligt att viss mängd gått ut genom övertrycksventilen.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
hbengtsson:

Du skulle kunna göra en "tjuvkoppling" med 6mm kabel från plus i motorrummet via ett relä - då får du maxfart på kondensorfläkten, dessa varma dagar brukar jag sätta på den direkt.

Mvh
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Du vet ju att fläkten fungerar. Då är enda alternativet motstånden. Den är rel. billig så byt den bara.
Iaf på min e34 M5 så gick fläkten igång ALLTID när AC kompressorn startade.

MVH
Sakke
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tack för svar...skall byta motstånden...vart sitter dom på E36 förresten? I närheten av fläkten?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
sitter väl på fläktramen som på E34. liten svart grej med ledning in och ut. 2,5x4 cm.

MVH

Sakke
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Letar man på ebay så hittar man nya fläktar för runt 1.000-lappen. Mycket bättre än att köpa en gammal skrotig från demonteringen ...
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Absolut! dock fungerar ju hans, så han behöver ingen fläkt. Dessutom är det så med "the bay of E" att du har dåliga möjligheter att kolla om delen är den rätta. Ofta funkar det bra, men kan också ge en massa strul.

MVH
Sakke
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Många handlare refererar faktiskt till OEM-numret Jag handlade min på e-bay och den fungerar utmärkt :) Den som satt på min bil när jag köpte den var heldöd.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Jepps nu har min kondensatorfläkt lämnat in med. Om man ska ta en från ebayan, nått tips på bra online-store?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
I Sverige: 1795:- + frakt Länk

eBilligt: 545:- + frakt och tull Länk

Originalfläkten köpte jag över disk...

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Blir ingen tull när du handlar från tyskland inte ... Inte sedan 15 år någonting ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.