|
|
|
|---|---|
|
Tror att AC'n har lagt av för mig... Igår när det var 29+ ute var det en pina att ligga och piska motorväg ett tiotal mil. Kylde bättre med vidöppna rutor och taklucka. Har alltid tyckt AC'n varit undermålig men kanske vart nåt strul tidigare somrar också. Brukar det kyla på bra i era andras E36'or? Jag har dubbel-klima-anläggningen och AC-knappen lyser och är aktiv. Det "väser" skumt ur ventilerna när den är igång, slutar om man stänger av den. Man märker dock att det är stor skillnad på luftfuktighet om den är av eller på. Kan det vara så enkelt att gasen tagit slut? Kan gasen ta slut av sig självt, eller betyder detta att nånting i systemet sprungit läck? Borde den inte slå av sig självt? Kan jag själv kolla gas-status halvenkelt? Tacksam för svar! | |
|
Min ac kyler riktigt bra. Tycker e36an är snabbare på att få ned tempen i coupén än vad mina e39or varit, detta beror antagligen på att coupén är mycket mindre. Så kyler den dåligt så är det något som inte stämmer. |
|
|
Min kyler så det blir is på ventilationsgallret ovanför radion. Däremot stänger den av sig själv ibland. Misstänker att den kyler för mycket alt. magnetkopplingen inte släpper utan går hela tiden. Man hör inte att fläktkoppingen slår av/på. ///M. Pedersen |
|
|
Edit: Fläktkoppinen => magnetkopplingen ///M. Pedersen |
|
| Då är det nog garanterat något fel på min och har vart så sen jag köpte den för varma sommardagar har jag vart fly förbannad på den då man sitter och svettas. Tack för snabba svar! :) | |
|
elmgren: Du har nog dessvärre en läcka i systemet och köldmediet pyser sakta iväg. - att det fortfarande starta beror på att du fortfarande ligger över gränsen så att kompressorn starta då denna tryck bara mäts på trycksidan och inte märker om kompressor suger till vakum på sugsidan räkna med att kompressorn inte vill starta alls nu i morgon eller övermorron... ///M/// : Det skall inte bli frost/is om allt är normalt inställt - Om du har ON/OFF.kompressor så kan man få den effekten om frostskyddstermostaten inte fungerar eller sitter fel och inte känner kylan tillräckligt kvickt någonstans i evaporatorn - speciellt i kombination med köldmediebrist och det frostar i ena halvan av kondensorn medans det halva sensorn sitter inte blir speciellt kallt förrän när det är nära helt igenisat... Är det variabel kompressionskompressor (sådan som alltid snurrar) så är gasblandningen misstänkt (den är inte möjligen efterfylld med propan/butanblandning i den befintliga R134a ??). - Alternativt kompressor där kompressionsregleringen normalt baserat på evaporatortryck (ca 2.5 Bar eller så) inte längre fungerar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.